Så kopplar du ihop ett litet PA

PA-anläggning uppkopplad för spelning med band i Studio Sinclair.

Vet du inte var du ska börja?Är det ändå något som inte funkar när du tror att du är klar?Du har säkert sett de ormbon av kablar som lätt bildas runt ett mixerbord. Det kan vara ett virrvarr av kablar och kontakter. Vill du slippa trassel och problem? Då tar du en kabel i taget … Läs mer …

Digitalt eller analogt mixerbord? Vad är rätt för dig?

Ett mixerbord

Digitalt-eller-analogt-mixerbord – vilket är bäst?Det beror på dina behov, din budget och dina kunskaper. Båda har sina fördelar och nackdelar. Ett digitalt mixerbord är mer avancerat än ett analogt, vilket ställer större krav på dig som användare. Samtidigt ger det också andra möjligheter.  PrisTill att börja med kan man konstatera att de billigaste digitala mixerborden än … Läs mer …

Att välja mixerbord del 2

Digitalt mixerbord - Alesis LS9

PS. Om du har missat ”Att välja mixerbord del 1”, så kan du ladda ner den som pdf här Budget-, standard- eller lyxmixerbord?Man kan säga att det finns tre segment (mer flytande gränser förstås) av mixerbordens status och kvalité: budget, standard eller lyx. Jag vill inte nämna några märken eller modeller därför att flera tillverkare … Läs mer …

Så väljer du rätt PA-anläggning

PA-anlägningen lastad i en bil.

Bilden ovan visar en mindre PA-anläggning, packad i transportlådor och lastad i bilen. Klart att köra iväg till spelningen!Vad är en PA-anläggning?En PA-anläggning är en ljudanläggning avsedd för att ge förstärkt ljud till en publik och, i förkommande fall, även till musiker på scen. Oftast avses ljudanläggningar för konserter, där en eller flera artister uppträder … Läs mer …

Musikanterna och det Perfekta Liveljudet

Liveljud - musikanter spelar "live" från en scen.

I ett tidigare blogginlägg avslöjade jag att en av hemligheterna med bra liveljud är att känna till och förbättra varje länk i ljud-kedjan från musikant till publik. Första länken i kedjan är förstås musikanterna. Musikanterna är självklart en viktig länk i hur det kommer att låta. Generellt kan man säga att det är mycket lättare att … Läs mer …

Hur viktigt är det med Bra Liveljud?

Hur viktigt är bra liveljud för dig som publik, musikant eller ljudtekniker?Du har säkert varit en del av publiken, kanske har du varit i alla tre rollerna vid olika tillfällen, eller både musikant och ljudtekniker samtidigt?Hur viktigt är Bra Liveljud för dig?Är det nödvändigt med mycket prylar? Är dyrare utrustning verkligen bättre?  Är det verkligen … Läs mer …

Det behövs bara en mikrofon …

Shure SM58 mikrofon

När någon säger till dig som ljudtekniker: ”Det behövs bara en mikrofon …” Och tänker eller säger rakt ut:Vad kinkig du verkar! Hur svårt kan det vara? Det är ju hela tio minuter tills framträdandet börjar. Så behöver du få den personen att förstå att ”det behövs bara en mikrofon” egentligen kan betyda att: Det behövs en mikrofon på ett … Läs mer …

Så mixar du Medhörning och publikljud under konserten

En ljudtekniker mixar medhörning och front of house under pågående konsert

Här nedanför kan du provläsa ett av kapitlen från min bok: ”Skapa Bra Medhörning”Bokens hela innehållsförteckning hittar du genom att klicka här. Så kan boken ”Skapa Bra Medhörning” förbättra scenljudet åt dig Ladda ner ”Skapa Bra Medhörning” som e-bok för 222 kr Ja! Jag vill Beställa ”Skapa Bra Medhörning” –  som ”riktig” bok! 🙂 Du … Läs mer …

Bra Medhörning med effektiv soundcheck

Medhörning-s-soundcheck

Här nedanför kan du provläsa ett av kapitlen från min bok: ”Skapa Bra Medhörning”Bokens hela innehållsförteckning hittar du genom att klicka här. Så kan boken ”Skapa Bra Medhörning” förbättra scenljudet åt dig Ladda ner ”Skapa Bra Medhörning” som e-bok för 222 kr Ja! Jag vill Beställa ”Skapa Bra Medhörning” –  som ”riktig” bok! 🙂 Du … Läs mer …

Fixa bra medhörning redan innan soundcheck

Fixa medhörningen med bland annat masterequalisning

Här nedanför kan du provläsa ett av kapitlen från min bok: ”Skapa Bra Medhörning”Bokens hela innehållsförteckning hittar du genom att klicka här. Så kan boken ”Skapa Bra Medhörning” förbättra scenljudet åt dig Ladda ner ”Skapa Bra Medhörning” som e-bok för 222 kr Ja! Jag vill Beställa ”Skapa Bra Medhörning” –  som ”riktig” bok! 🙂 Du … Läs mer …

Rigga medhörningen rätt så blir resten lätt

Placering av medhörningshögtalare för Bo Kaspers orkester

Här nedanför kan du provläsa ett av kapitlen från min bok: ”Skapa Bra Medhörning”Bokens hela innehållsförteckning hittar du genom att klicka här. Innehåll i det här inlägget 1Så kan boken ”Skapa Bra Medhörning” förbättra scenljudet åt dig2Medhörning på olika sätt3Så placerar du medhörningshögtalarna rätt4Så kan boken ”Skapa Bra Medhörning” förbättra scenljudet åt dig5Så kopplar du … Läs mer …

Planera för bra medhörning – Traditionell eller in-ear monitor?

In-ear monitor IEM - medhörning i öronsnäckor

Här nedanför kan du provläsa ett av kapitlen från min bok: ”Skapa Bra Medhörning”Bokens hela innehållsförteckning hittar du genom att klicka här. Så kan boken ”Skapa Bra Medhörning” förbättra scenljudet åt dig Ladda ner ”Skapa Bra Medhörning” som e-bok för 222 kr Ja! Jag vill Beställa ”Skapa Bra Medhörning” –  som ”riktig” bok! 🙂 Du … Läs mer …

Vad är medhörning och varför behövs den?

Aux sends till mehöningen, monitor.

Här nedanför kan du provläsa ett av kapitlen från min bok: ”Skapa Bra Medhörning”Bokens hela innehållsförteckning hittar du genom att klicka här. Vad är medhörning och monitor?Medhörning / monitor är den del av PA-anläggningen som ger ljud på scen, antingen via medhörnings-högtalare (monitorer) eller så kallade in-ear monitorsystems.Varför behövs medhörning?Medhörning / monitor behövs om musikanterna … Läs mer …

6 lösningar när elgitarren blir för stark eller svag på spelningen

En elgitarrist spelar elgitarr

PROBLEMENHar du haft något, eller flera, av följande problem med elgitarrljudet på spelningarna eller i replokalen?Elgitarren är för stark …1… tycker elgitarristen. Alla andra tycker det är bra. (Det här händer nästan aldrig.) 😉2… tycker alla på scenen, utom elgitarristen.3… tycker publiken. Den tycker den överröstar alla andra instrument.Elgitarren är för svag …4… tycker elgitarristen. … Läs mer …

Vad har man Subgrupper på mixerbord till?

Mastern och subgrupperna på ett analogt mixerbord.

På bilden ovan ser du fyra av de åtta subgrupperna (röda reglar) samt mastern (gula reglar) på ett analogt mixerbord. Här har vänster och höger utgångskanaler separata reglar. Normalt står de dock på samma läge.Vad används mixerbordets subgrupper till?Med subgrupper kan du skapa ”undergrupper” av valda kanaler innan signalen går vidare till mastern. På så … Läs mer …

Mina tips på EQ-inställningar på mixerbordet för elgitarr live

Eq:ualizer på elgitarr

De frekvensområden du bör ha mest koll på när du ställer in equalisern på mixerbordet20-80 hertz: använd hipassfiltret för att skära i de här frekvenserna.100-200 hertz: förstärk (boosta) om du vill ha ett ”fylligare ljud. Dämpa (skär) om ljudet är för ”bumligt”.320 hertz – 1,25 kilohertz: boosta för att få mer av instrumentets ”kropp”. Skär … Läs mer …

8 färdigheter Ljudtekniker bör ha eller skaffa sig

Ljudtekniker vid mixerbordet

Ljudtekniker behöver färdigheter och kunskaper inom många olika områden:teknikmusikhörsel, analysförmåga och selektivt lyssnandemålmedvetenhet och fokuseringstresshantering och återhämtningsocial kompetens och psykologikörkort, minst B, gärna C, D och E ocksåföretagande.Ljudteknikerns kunskaper och färdigheter har stor betydelse för det slutliga liveljudet.  ”Den kompetens som finns i ljudteknikerns huvud är avgörande för hur bra liveljudet kan bli.” 1. Tekniska … Läs mer …

Ljudhastighet i luft vid olika temperaturer

Flygplan i ljudhastighet spränger ljudvallen beroende på temperatur

Ljudhastigheten i luft är cirka 340 m/s vid 15 °C.   Ljudhastigheten är bland annat beroende av temperatur;  ljudhastigheten förändras med ca +0,6 m/s per stigande celsiusgrad. Även höjden över havet påverkar ljudhastigheten. Frekvensen påverkar däremot inte ljudhastigheten.LjudhastighetTemperaturLjudhastighet i luft35 °C352 m/s30 °C349 m/s25 °C346 m/s20 °C343 m/s15 °C340 m/s10 °C337 m/s5 °C334 m/s0 °C331 m/s-30 °C312 m/sFormler för ljudhastighetMed följande formel kan du … Läs mer …

Frekvensomfång för olika stämmor

Frekvensomfång och tonomfång för sång

Ovan: frekvensomfång för sång. En visuell bild över de olika stämmorna för vokalister, såsom de brukar delas in vid till exempel körsång. Kvinnor ligger generellt en oktav högre än män. Kvinnors röstomfång ligger därför anligtvis bara i mellanregistret. Männens röstomfång ligger till största delen i basregistret, men även en liten bit upp i mellanregistret. Både … Läs mer …

Problem med sångljudet?

Problem med sång live ljud

Vanliga problem med sångljud när du spelar eller mixar live1Publiken hör inte sången.2Sångaren /sångerskan hör inte sig själv.3Medmusikanterna hör inte sången.4Sångljudet ger rundgång.5Sången distar.Har du haft något av ovanstående problem med sången?Då är du inte ensam. Det här är mycket vanliga problem.1. Publiken hör inte sångenOm du själv är med på scenen kan det vara … Läs mer …

Ljudteknikern Thomas Irgard berättar …

Ljudtekniker Thomas Irgard - Hog music

Thomas Irgard, en av grundarna till PA-firman Hog Music, berättar i en kommande intervju här om sitt gärning i branschen och ger tips om hur du kan förbättra PA-ljudet.Missa inte den rafflande historien om hans elektrobas som ”spelar ner” tavlorna på Sollentunamässan … Det hela utvecklar sig sedan till ett rafflande kriminaldrama som slutar med … Läs mer …

Decibel – Så Funkar Det

Alexander Graham Bell gav namn till decibel

En förenklad och 4 ganska korta förklaringar på vad decibel är1. Decibel är enheten för ljudtrycksnivå och signalnivå. Decibel förkortas dB. 2. Decibel förändras logaritmiskt i förhållande till en bestämd referensnivå i andra storheter som till exempel tryck (som mäts i pascal) eller spänning (som mäts i volt). Det gör decibel lite svårförståelig fast det egentligen … Läs mer …

PA-högtalare – Högtalarelementet

PA-högtalare - ett hogtalarelement med driver och horn

Bilden ovan: Principen för ett horn (med elektromagnetisk driver) till mellan- eller diskantregistret. En mycket vanlig konstruktion i PA-högtalare.Bilden ovan: Ett högtalarelement i genomskärning.HögtalarelementetHögtalarelementets uppgift är att omvandla en elektrisk signal till hörbart ljud. Det elektromagnetiska verkningssättet är vanligast: Konen eller membranet sätts i rörelse med hjälp av en spole som är fästat vid det. … Läs mer …

Soundcheck – Hands on – En checklista

Soundcheck - Hands om

Efter mitt förra blogginlägg, om det viktiga förarbetet, så är det nu dags för själva soundchecken.Checklista Soundcheck1Börja med att ställa in ljudet på en mikrofon / ett instrument i taget. Justera i signalvägsordning. Du börjar alltså med gainen, som ju kommer först i signalvägen på varje kanal. Jobba med scenljudet och publikljudet samtidigt eftersom de påverkar varandra.2Tänk … Läs mer …

Förberedelser för en lyckad soundcheck

Soundcheck-förberedelser-video

Webbkurs: Förbered för en smärtfri soundcheck Känner ni igen er i det här:Det är kaos under soundcheck.Ni repar istället för att soundchecka.Det låter inte bra när ni börjar spela.Ni ägnar halva spelningen åt att ratta in ett bättre ljud.Felet många gör är att de missar de viktiga förberedelserna som bör göras innan soundcheck. Det är … Läs mer …

Inställningarna som löser problem med liveljudet

Problem med liveljudet

De flesta som spelar och/eller mixar har, ibland eller ofta, problem med liveljudet. Tyvärr hjälper det inte alltid att bara skruva på mixerbordet. Problem med liveljudet måste angripas vid roten till det onda. Många problem med liveljudet kan undvikas om du gör de rätta inställningarna i förväg, det vill säga före både soundchecken och spelningen. … Läs mer …

Ellära För Ljudtekniker

Ellära för ljudtekniker

Du får aldrig göra avkall på elsäkerheten för att skapa bra ljud. Här kommer … Ellära Som Ger Dig Både En Säker Installation Och Ett Bra Ljud. Ellära är ett omfattande område. Det här inlägget är därför bara en del av vad du som Ljudtekniker eller Musiker bör känna till. Att etablera en genomtänkt strömförsörjning … Läs mer …

Större dynamikomfång ger bättre liveljud

dynamikomfång

Det är viktigt att ljudanläggningen får ett stort dynamikomfång därför att om audiosignalen hamnar utanför det tillgängliga dynamikomfånget får du problem med ljudet. Är ljudanläggning dålig, felaktigt ihopkopplad eller inte riktigt inställd kan dynamikomfånget bli förödande litet. Dynamikomfång Dynamikomfång kan definieras som skillnaden mellan svagast möjliga signal och starkast möjliga signal i hela eller i … Läs mer …

Bra ljud elbas — spelstil och placering

Bra ljud elbas - — spelstil och placering

Vill du ha bra ljud elbas både på scenen och i lokalen? Det är inte bara mixerbordet och ljudanläggningen som bestämmer för hur bra ljud elbasen kan få. Du som basist och/eller ljudtekniker bör även ha koll på hur olika spelstilar låter, hur elbasen och dess kontroller påverkar ljudet och inte minst att basförstärkarens inställningar … Läs mer …

Elbas fakta — intervall frekvensomfång stämningar

Musikinstrument- här en elbas

”Elbas fakta” är tänkt att ge allmänna kunskaper om elbas som underlag för att skapa bättre liveljud för den.Elbas intervallEn fyrsträngad elbas sträcker sig från E1 (kontraoktaven) till g (lilla oktaven) upp emot g1 (ettstrukna oktaven).Elbas frekvensomfångCirka 41–196 Hz uppemot 392 Hz. Elbasens grundtoner rör sig alltså uteslutande i basregistret vid normalt spel (upp till … Läs mer …

Shure SM58 – Världens vanligaste mikrofon

Shure SM58 mikrofon

Shure SM58 – En mikrofon för live-bruk som passar de flesta sångare Shure SM58 är en världens vanligaste dynamiska mikrofoner till sång vid live-framträdanden. En klassiker rent ut sagt. Anledningen till att Shure SM58 blivit så populär är att den passar till nästan alla sorters röster och att den är så robust att den tål … Läs mer …

PA-anläggningens inställningar

4 saker många missar att göra med sin PA-anläggning före soundcheck Vill du ha det bästa liveljudet är det viktigt att du väl förberedd redan innan soundcheck. Här är fyra saker du kan göra för att ljudet ska bli bättre och eliminera risken för kaotiska soundcheckar. Förinställningar (Set up) Testköra alla system (Line check) Optimera … Läs mer …

Boksignering på Janssons Musik

Pressmeddelande 2014-08-25 Hans Nicklasson från Ljungskile har skrivit och gett ut två böcker om liveljud. På lördag signerar han sin andra bok, Bästa Liveljudet, på Janssons Musik i Uddevalla. Hans arbetar till vardags som ljudtekniker och lärare i musikproduktion på Estetprogrammet i Uddevalla. — Jag har jobbat på Sinclair i över tjugo år nu och … Läs mer …

Mastering – Make Up För Din Färdiga Mix

Mastering innebär att du finputsar på dina färdigmixade låtar Därefter importerar du in din färdiga fil i en ny session i inspelningsprogrammet eller masteringsprogrammet och börjar putsa på den. Nu kan du förstås inte ändra enskilda spår längre. Nu är det hela mixen du jobbar med. De vanligaste verktygen och åtgärderna vid mastering brukar vara … Läs mer …

Panorering – Skapa Bredd i Din Ljudbild

3 Tips Om Panorering Panorering är ett sätt att skapa stereo av ett antal monospår i en flerkanalsinspelning. Genom att panorera ut instrumenten åt olika håll skapar du en bredare ljudbild. Grundregeln är att det måste vara en balans mellan höger och vänster kanal, så att inte stereobilden kantrar åt något håll. Det får inte … Läs mer …

Håll micken vid munnen – eller munnen vid micken

Bildtext: Teknikern får skäll …1. Teknikern får skäll för att det inte hörs, undrar varför …2. Publiken hör en tredjedel av vad som sägs …Mummel mummel …Mummel mummel …Nu hörs det bra!Nu hörs det bra!Mummel mummel …Mummel mummel … Vill du veta mer om ljud i allmänhet och PA-ljud i synnerhet?I min bok Jakten på det … Läs mer …

Thomas Irgard Gästbloggar Här

Under temat ”Skäll inte på teknikern!” kommer min kollega Thomas Irgard att gästblogga här framöver. Om Thomas Irgard Thomas Irgard har gedigen erfarenhet av liveljud. Redan 1983 var han med och startade PA-firman HOG music där han var delägare fram till 2001. Han har deltagit i utveckling, tillverkning och marknadsföring av PA-lådor och högtalarelement. Sedan … Läs mer …

Sätt Mikrofonen Rätt

I veckans inlägg förklarar vi varför du ska ägna tid åt att hitta rätt placering för mikrofonerna. Även en liten förflyttning av mikrofonen framför ett instrument kan göra stor skillnad på ljudet. En skillnad som kan vara svår, eller till och med omöjlig, att åstadkomma i mixerbordet. Utgå gärna från en standardplacering men experimentera sedan … Läs mer …

Hur du får det bästa liveljudet ur musikinstrumenten

Musikinstrument- här en elbas

Bra Liveljud är viktigt för totalupplevelsen av en konsert. Närma dig det perfekta Liveljudet genom att förbättra varje länk i ljudkedjan, från musikant till publik.  Mitt grundläggande budskap för ett bättre liveljud är att syna och förbättra alla länkar, istället för att försöka ordna allt med mixerbordet. Alla länkar i kedjan har förbättringspotential. En gyllene regel är att … Läs mer …

”Digitala” slutsteg

Klass D-slutsteg, populärt kallade digitala slutsteg, började komma ut på marknaden under 90-talet. De utnyttjar en analog teknologi som kallas för Pulse Witdth Modulation (PWM). Klass D-slutsteg har en rad fördelar jämfört med konventionella slutsteg. Fördelarna är mycket hög verkningsgrad och därmed mindre värmeutveckling, lägre vikt och storlek: 2 x 4000 W på en höjdenhet … Läs mer …

Slutstegets effekt vs impedans

Högtalarens impedans påverkar hur hög effekt slutsteget levererar. De flesta högtalare är på 4 eller 8 Ω (ohm) men även 6, 12 och 16 Ω förekommer. Impedansen minskar vid parallellkoppling av två eller flera högtalare. Effekt Ju lägre högtalarens impedans är desto högre effekt levererar slutsteget (vid en given spänning). Slutsteget kan dock inte leverera … Läs mer …

Slutstegets skyddssystem

För att undvika att slutsteget havererar vid överbelastning bygger en del tillverkare in mer eller mindre avancerade skyddssystem av olika slag. Temperaturskydd Slutsteg alstrar en hel del värme, speciellt när de får jobba hårt. Som förebyggande åtgärd monteras de mest värmeutvecklande komponenterna på kylflänsar. De flesta större slutsteg innehåller också en eller flera fläktar. Om … Läs mer …

Slutstegets kontroller

Ingångsnivå Med rattarna för ingångsnivån kan inkommande signal dämpas. Normalt finns det en ratt för varje kanal på slutsteget. Ingångsnivån är graderad i decibel eller 0–10. Vid tio, är det ”raka rör” – ingen dämpning sker av inkommande signal. Vid noll är det tyst. Link Link är en knapp som länkar samman ingångarna så att … Läs mer …

Slutstegets uppgift

Slutstegets uppgift är att förstärka den relativt sett svaga linjesignalen från mixerbordet, till en signal som orkar driva högtalarna, så att de kan avge önskad ljudtrycksnivå. Slutsteget kan vara inbyggt i mixerbordet (aktiv mixer). inbyggt i högtalarlådan (aktiva högtalare). en fristående enhet (slutsteg). De flesta slutsteg är i stereo De flesta friststående slutsteg för liveljud … Läs mer …

Aktiva delningsfilter

Introduktion Delningsfiltrets uppgift är att dela upp den mixade signalen i två till fyra frekvensområden. Syftet är att varje slutsteg och/eller varje högtalarelement ska få ett avgränsat frekvensområde att återge så att effekten i slutsteget och högtalarens konstruktion kan anpassas till de vitt skilda fysikaliska förutsättningarna som de olika frekvensområdena har.   Delningsfiltret (och högtalarsystemet) … Läs mer …

Bygg ut med kompressorer

Tänk dig publikens sorl eller bandets komp som en ljudmatta. När till exempel sången hamnar under den ljudnivån i svagare partier kommer det tillfälligt bli svårt att uppfatta sången. Men i refrängerna kanske sångaren klämmer i utav bara den, så att det skär i publikens öron. Lösningen på båda problemen heter mikrofonteknik och kompressor. Kompressorn … Läs mer …

Bygg ut med ett reverb

Den mest använda effektprocessorn är nog reverbet. Sång och flera andra instrument får ofta ett lyft av en lagom mängd efterklang. I en del små analoga mixerbord och i de flesta digitala mixerbord finns inbyggda effektprocessorer.  Om det inte finns eller om du inte är nöjd med de interna effekterna kan du koppla in en … Läs mer …

Bygg ut med medhörning

I små lokaler och på trånga scener får du ofta klara dig utan separat medhörning. Genom att placera högtalarna bakom er på scenen kan ni höra er själva bättre. Nackdelarna är dock flera. Musikanterna har ofta behov av en annan mix än den som går ut till publiken. Risken för hörselskador ökar för de musikanter … Läs mer …

Bygg ut med subbas

Om du behöver lite extra tryck i basen kan du bygga ut ditt system med en eller två subbashögtalare. Det gör gott för baskagge och elbas i bandet eller om du kör färdiga bakgrunder med trummor och bas. Subbashögtalaren tar hand om de allra lägsta frekvenserna, ofta under 100 Hz, och avlastar topparna från det … Läs mer …

Ny Bok om LiveLjud

Jag är mycket glad över att kunna presentera en ny bok om Liveljud. Jag kan nu erbjuda både min egen bok Jakten på det perfekta PA-ljudet och Boken om Liveljud som är skriven av tidningen MusikerMagasinets skribent Jens Walther. Mer Info och Beställning här

Effekttålighet

Högtalaren har en gräns för hur stor effekt som kan matas in i den utan att distorsionen blir för stark eller att elementet förstörs. Tillverkaren brukar ange både vilken medeleffekt (average power eller RMS-effekt, mäts i WRMS) högtalaren tål och vad den tål som mest under korta stunder (peak power). Det viktigaste är vad den … Läs mer …

Verkningsgrad

Högtalarens verkningsgrad brukar anges som ljudtrycksnivån i decibel på en meters avstånd med en watt tillförd effekt. (dB@1W@1m). En högtalare med verkningsgraden 96 dB@1W@1m ger alltså ljudtrycksnivån 96 decibel mätt en meter från högtalaren när slutsteget lämnar effekten en watt. Verkningsgraden har stor betydelse för den ljudstyrka som kan uppnås med ett visst slutsteg. Lättdrivna högtalare (högtalare … Läs mer …

Högtalarelement

På diskanthögtalaren, eller rättare sagt på den så kallade drivern, monteras vanligen någon form av horn. Hornet ska sprida och förstärka de riktningskänsliga och lättasorberade diskantfrekvenserna. Driver (elektromagnetisk eller piezoelektrisk) och horn bildar tillsammans ett diskanthorn. Högtalarelementen behöver en låda att sitta i. Här får du veta mer om olika högtalarlådor.

Hörsel och säkerhet

Hörseln En normalt hörande människa i åldern 0-30 år kan: •    uppfatta ljud med en frekvens mellan 20-20000 Hz. •    uppfatta ljud med en styrka mellan 0-130 dB. •    bestämma riktingen till ett ljud. •    selektivt urskilja ljud. (Till skillnad från en mikrofon som inte har denna intelligenta förmåga.) Åldersnedsättning En allmän nedsättning av hörseln … Läs mer …

Ellära och elsäkerhet

Spänning, ström, effekt och resistans Elektrisk ström är förflyttning av elektroner eller joner. Spänning är en potentialskillnad mellan två punkter (t.ex. mellan plus och minus på ett batteri). Spänning måste finnas för att ”driva fram” strömmen. Utan spänning ingen ström. Det kan dock finnas en spänning men ändå ingen ström. Det krävs en sluten krets … Läs mer …

Shelving filter

Shelving filtrets eq-kurva går upp (om du boostar) eller ner (om du skär) för att sedan plana ut till det decibelvärde du har ställt in på equalizern. Se bilden. I det är fallet plus, respektive minus, tolv decibel i basregistret.   Fasta filter i bas- respektive diskantregistret brukar vara av typen shelving filter. Med ett … Läs mer …

Hur du kopplar högtalare i Addis Ababa

Lars kopplar högtalare i Addis ababadis

Ljudteknikern Lars Bergh och hans högtalare i Addis Ababa.(uppdaterad 2021-03-10.)Koppla ihop högtalare och få rätt impedansNär du parallellkopplar och/eller seriekopplar högtalare förändras impedansen (växelströms-motståndet). Impedans mäts i ohm. Om impedansen blir för låg kan slutsteget gå sönder. Om impedansen blir för hög tappar du effekt. Därför måste du hålla koll på impedansen. De flesta högtalare … Läs mer …

3 nivå-områden

På vägen från mikrofon till högtalare förstärks signalen i två steg. Det innebär att det finns tre olika nivåområden för signalen att befinna sig inom. Mikrofonnivå är det svagaste nivåområdet. Som namnet anger är det den signalnivå som kommer från mikrofonerna. Först sker en förstärkning från mikrofonnivå till linjenivå. Det sker i mixerbordets första block … Läs mer …

Regeln

Regeln (eng. fader) är det femte och sista blocket av de fem blocken på en ingångskanal. Regeln används som volym när det är uppkopplat för mixning (mixern som ligger efter inspelningen i signalkedjan) och som inspelningsnivå (eng. recording level) när det är uppkopplat för inspelning (när mixern ligger före inspelningen i signalkedjan). Regeln är graderad … Läs mer …

Adressering

Adressering (eng. routing) är det fjärde blocket av de fem blocken på en ingångskanal. På adresseringsblocket kan du välja att skicka signalen vidare från kanalen till mastern med knappen som heter mix eller L/R samt till subgrupperna med knapparna 1-2, 3-4, och så vidare. Med panoreringsratten bestämmer du  hur mycket av signalen som ska gå … Läs mer …

Aux sends

Aux sends (sv. tappningar) är det tredje blocket av de fem blocken på en ingångskanal. Varje rad med tappningar skickar till en gemensam utgång som även den heter aux send. Aux sends finns i två varianter: pre aux send och post aux send. Pre aux send används som volym för musikernas medhörning i hörlurar (i … Läs mer …

Equalizern

Equalizern är det andra blocket av de fem blocken på en ingångskanal. Med equalizerns filter filtrerar du frekvensinnehållet – du kan förstärka (”boosta”) eller dämpa (”skära”) signalen i olika frekvensområden. Det är vanligt att det finns två till fyra filter på varje kanals equalizer. Det nedersta och det översta filtret brukar vara så kallade fasta … Läs mer …

Mikrofonförstärkaren

Mikrofonförstärkaren (eng. microphone pre amplifier) är det första blocket av de fem blocken på en ingångskanal. Dess viktigaste ratt är gainen som är en justerbar förförstärkning av inkommande signal från mikrofonen eller lineboxen. Om signalen är för stark för mixern så distar det, då får du sänka gainen. Om den önskade signalen är för svag … Läs mer …

Stereo- och monokanaler

Mixern består till största del av ett antal ingångskanaler (kanaler). Kanalerna kan vara i mono eller i stereo. Stereokanaler används till ljudkällor som redan är i stereo, till exempel cd/mp3-spelare eller syntar. Normalt går det inte att ansluta en mikrofon till en stereokanal. Till alla mikrofoner använder du monokanaler. Stereo skapas sedan med hjälp av … Läs mer …

Mixerbordets huvuduppgifter

Mixerbordets huvuduppgifter är att: förförstärka de svaga mikrofonsignalerna upp till så kallad linjenivå (eng. line level) så att mixerbordet kan arbeta med dem utan att det distar men så att de överröstar elektronikens bakgrundsbrus så mycket som det bara går. bearbeta signalerna med kontrollerna på ingångskanalerna, till exempel equalisern eller olika effektprocessorer. mixa (blanda) samman … Läs mer …

Stereomickning

Stereomikning kan användas när man vill spela in allt på två kanaler eller som en del i en större inspelning. Det kan t.ex. vara ett körpålägg i en rockproduktion, en blåssektion i ett storband, ”överhäng” till ett trumset (mikrofoner ovanför cymbalerna) eller ”ambience” (rumsklang). Det finns flera beprövade tekniker men en som är lätt att … Läs mer …

Att stoppa och hitta rundgångar

Om rundgång uppstår under konserten så försök att inte få panik. Om du inte direkt vet vilken kanal eller vilket system det är som går runt så dra ner masterreglarna och medhörningens aux sends fem till tio decibel så brukar rundgången försvinna. Innan du drar upp volymen igen, försök att utröna var rundgången uppstod. Kanske … Läs mer …

Reflektion och absorption

Reflektion är när ljudet ”studsar”. Hårda ytor, som t.ex. betongväggar, reflekterar ljudet och ger upphov till eko och efterklang. Absorption är när ljudet ”sugs upp”. Mjuka och porösa material absorberar ljudet. Jämför att sparka en boll mot en hård betongvägg med att sparka den mot en mjuk madrass. Kraften absorberas av madrassen och samma sak … Läs mer …

De fem blocken

Kanalerna på ett mixerbord brukar, oavsett storlek, ha det jag har döpt till de fem blocken. Det som skiljer små och stora mixerbord är antalet funktioner inom blocken. På de flesta analoga mixerbord kommer blocken  i samma ordning men några få tillverkare eller modeller kan ha omkastad ordning. På de digitala mixerborden har du sällan … Läs mer …

Mixerbordets uppbyggnad

Mixerbordet kan sägas vara ljudanläggningens och studions hjärta. Alla signaler passerar förr eller senare genom det. Det är härifrån du bearbetar och mixar ljudet till en njutbar ljudbild. En mixer i sin enklaste form består av ett antal ingångskanaler som kan mixas (blandas) samman till olika mixar och skickas till olika utgångsmoduler, till exempel mastern … Läs mer …

Kablar och kontakter

XLR-kabel (mik-kabel) är en kabel med en XLR-hona i ena änden och en XLR-hane i andra änden. Till mindre sånganläggningar används ibland en tele-hane i ena änden. XLR-kabeln används bl.a. mellan mikrofon och mixerbord. XLR-honan har en ”spärr” att trycka på för att få ur kontakten. Telekabel har en tele-hane i varje ände. Telekontakterna finns … Läs mer …

Mikrofoner

Mikrofonens uppgift är att omvandla ljudvågor till elektriska ”vågor”. Det finns två mycket vanliga typer av mikrofoner som används både live och i studio: Dynamiska mikrofoner Kondensatormikrofoner Dynamiska mikrofoner: kräver inte ström för att fungera. är relativt billiga. är slagtåliga. tål höga ljudtryck. är ”tröga”, långsamma. har begränsad frekvensupptagning i diskanten. lämnar förhållandevis svag signal. … Läs mer …

Musikproduktion i 5 steg

Det tekniska arbetet med en musikproduktion baserad på multikanalstekniken kan delas in i fem steg. 1. Inspelning En musikproduktion börjar med att du spelar in något – ”Alla på en gång”, ett instrument i taget (pålägg) eller genom att bygga en grund med flera på en gång och sedan bygga färdigt låten med pålägg. 2. … Läs mer …

Multikanalsteknik

Syftet med multikanalstekniken är att spela in varje instrument, eller instrumentgrupper på separata spår (kanaler) för att i efterhand (vid mixningen) ha möjlighet att justera ljudet och volymen på varje spår för sig. Så länge det finnns lediga spår kan man också lägga till mer instrument på inspelningen, så kallade pålägg. Det är med andra … Läs mer …

Inspelning på olika sätt

2-kanalsinspelning En inspelning i stereo, enligt alternativ ett, kan ge ett bra resultat vid till exempel inspelning av enstaka instrument eller flera instrument av samma sort, till exempel en kör. Det kan också vara tillräckligt för dokumentation av musik med mer komplex karaktär. Förberedelsetiden är kort  och tekniken är relativt enkel. Kostnader för utrustning och … Läs mer …

Stereo och mono

till exempel en del mindre radiomottagare, enklare tv-apparater och inte minst mobiltelefoner (om du lyssnar via mobilens inbyggda högtalare). Spela in i stereo För att spela in något i stereo krävs två mikrofoner (eller en stereomikrofon som är två mikrofoner i samma hölje). Den ena mikrofonen tar mest in ljud från vänster sida och den … Läs mer …

Midi

Midi är förkortning för ”Musical Instrument Digital Interface” Midi är ett dataspråk som används för att styra elektroniska musikinstrument (vanligen syntar), bandspelare, ljusbord, mixrar, datorer m.m. Midi är en internationell standard som idag finns på nästan all ljudteknisk utrustning där det är befogat. Även på mindre och billigare apparater. Du kan inte spela in akustiska … Läs mer …

Analogt och Digitalt

Analogt Det analoga sättet att registrera ljud på uppfanns i början på 1900-talet och har sedan dess utvecklats och förfinats fram till våra dagar. Analog betyder enligt ordboken ”i överensstämmelse med”. Den analoga ljudkedjan kan beskrivas på följande sätt (Se bilden nedan.): Mikrofonen (1) omvandlar sväng-ningarna i luften – lufttrycksvariationerna – till elektriska svängningar – … Läs mer …

Akustik

Akustik är läran om hur ljudet beter sig i olika rum och lokaler. ”Läran om ljudet som vågrörelse”, enligt Norsteds ordbok. Vad är då ljud? Ljud uppstår när luften kommer i svängning. Förtätningar och förtunningar i luften bildar ljudvågor. Frekvensen är antalet svängningar per sekund. Frekvensen mäts i Hertz (Hz). 1 Hz = 1 svängning … Läs mer …

Slipp rundgång med masterequalizning

Först när du har placerat utrustning och mickat upp på ett sätt som motverkar rundgång samt förbättrat akustiken är det dags för masterequalisning. Som namnet antyder påverkar en masterequaliser hela mixen. Syftet är att dämpa de frekvenser som fortfarande sticker ut i rummet eller ta udden av PA-anläggningens ”pucklar” i frekvenskurvan. Det är som sagt … Läs mer …

Micka rätt – slipp rundgång

Live används i princip uteslutande riktade mikrofoner. Rundupptagande mikrofoner tar upp allt ljud runtomkring, så även från högtalarna. Det säger sig själv att det ger en markant ökad risk för rundgång. Visst kan det finnas tillfällen då det går att använda rundupptagande mikrofoner live, till exempel vid upptagning av en stor kör eller en samlad … Läs mer …

Minska risken för uppkomsten av rundgång

Genom att placera utrustningen rätt kan du väsentligt minska risken för rundgång. Detta är den mest verkningsfulla metoden att slippa rundgångar på. Du reducerar helt enkelt de fysiska förutsättningarna för rundgång. Det optimala är om publikhögtalarna placeras framför mikrofonerna. Då når minsta möjliga mängd direktljud från publikhögtalarna till mikrofonerna. Publikhögtalarna kan med fördel stå framför … Läs mer …

>