Så mixar du Medhörning och publikljud under konserten

Här nedanför kan du provläsa ett av kapitlen från min bok: "Skapa Bra Medhörning"

Bokens hela innehållsförteckning hittar du genom att klicka här.

Så kan boken "Skapa Bra Medhörning" förbättra scenljudet åt dig

Skapa bra medhörning bok-omslag.

Du provläser ett kapitel från boken "Skapa Bra Medhörning". Fortsätt läsa eller beställ boken nu.

I förra inlägget skrev jag om Bra medhörning med effektiv soundcheck och vad du bör fokusera på under soundcheck.

I det här inlägget kommer du att få veta varför det heter live, varför du ska och hur du mixar med både teknik och känsla, hur du kan tänka om du mixar flera olika band och/eller i olika lokaler, samt hur du hittar och stoppar rundgångar - om de trots allt uppstår.

Mycket av det jag tar upp här gäller för både medhörning och front of house. De lever i symbios, så det är svårt att skilja dem åt i det här inlägget om ljudteknikerns jobb under konserten.

Därför heter det live

Har du noggrant följt alla tidigare steg kan du nu, under konserten, istället koncentrera dig mer på helheten än på de enskilda delarna. Det är förarbetet som avgör hur bra det kan bli. Har du inte förberett allt ordentligt måste du ägna konserten till att åtgärda allehanda problem med ljudet i stället för att sätta pricken över i:et.

Under soundcheck ser du som sagt till att skaffa dig koll på att allt fungerar och rattar in ett bra grundljud. Finliret och den slutliga volymbalansen sparar du till själva konserten. Det är ingen idé att stå och mickla med det under soundcheck för ljud är så organiskt till sin karaktär.

Hur en musiker slår an en ton, hur starkt en sångare tar i, eller vilken dagsform artisten är i, spelar förstås stor roll för det slutliga ljudet. Allt detta varierar hela tiden. Därför kan du aldrig programmera in en konsert eller föreställning helt i förväg. Det behövs mixning av en levande människa. Därför det heter ”live”.

"Det behövs mixning av en levande människa. Därför det heter live."

Att mixa live är lite som att rida en vildhäst – ljudet lever sitt eget liv. Du som ljudtekniker, eller musikant som sköter ljudet från scenen, måste ta kontroll över ljudet men ändå vara följsam och ödmjuk inför dess fysiska egenskaper. Lyssna in vad ljudet vill och låt den fysiska verkligheten jobba för dig istället för mot dig.

Lät det där flummigt? Ja, att mixa ljud är lite zen. Bli inte rädd – vi ska bli både tekniska och konkreta också, men det är viktigt att ha känsla för det du gör. Den sensitiva faktorn glöms ofta bort under allt teknikprat.

Det är förstås inte bara ljudets fysiska egenskaper du har att lyssna in utan även musiken, musikanterna, publiken, arrangören och alla andra som ska ha ett ord med i laget. Det är ett lagarbete helt enkelt. Du har ofta att göra med nervösa eller i varje fall laddade artister. I stressade situationer är det därför till hjälp om du kan hålla dig lugn, vänlig och vara lite diplomatisk inom rimliga gränser.

Att mixa kan vara som att tämja en vildhäst
"Att mixa ljud är lite zen. Eller som att tämja en vildhäst?"

Allt blir lättare om du med hjälp av din erfarenhet och kunskap skapar dig en bild av hur det bör låta, med hänsyn till förutsättningarna och allas önskemål; ett ljudideal att sträva mot.

Med det sagt går jag direkt in på vad det är du egentligen gör och hur du kan tänka.

Så mixar du med känsla

Tekniken är verktygen - du är hantverkaren

Tekniken är dina verktyg.

  • Om du bygger ett hus eller målar en tavla är det inte hammaren eller penseln som betraktaren ser.
  • På samma sätt är det inte mixerbordet som publiken hör.

Bra verktyg är viktiga för att göra ett bra jobb men lika viktigt är hur du hanterar de verktyg du har.

  • Ett dåligt instrument som används på fel sätt kan förstöra en hel konsert.
  • Ett dåligt instrument hanterat med bra spelteknik kan ge en okej konsertupplevelse.
  • Om du har känsla för musiken men ingen spelteknik är det svårt att få det att låta som du tänkt dig.
  • Ett bra instrument hanterat med teknik och känsla kan lyfta en konsert till oanade höjder.

Mixerbordet är ditt instrument och ditt verktyg. Hantera det med både kunskap och känsla.

Fokusera, lyssna, lyssna och lyssna

Det bästa ljudet skapas i nuet. Därför bör du hela tiden följa med och lyssna på det som spelas. Sträva hela tiden mot att förbättra ljudet, att göra det bättre just nu.

Om du är ute och kör bil måste du hela tiden anpassa körningen efter vägen. Likadant är det med musik – den förändrar sig hela tiden. Du måste följa med i det och anpassa din mixning till vad som händer.

"Det bästa ljudet skapas i nuet."

Skapa dig ett ljudideal

Att vara i nuet och mixa hindrar förstås inte att du samtidigt nyttjar tidigare erfarenheter eller att du i förväg har skapat dig ett ljudideal inne i ditt huvud att sträva efter. Det är väl dokumenterat inom många olika områden att resultatet oftast förbättras genom att ställa upp mål.

Men det finns alltid en risk att målet blir för fast och gör dig mer eller mindre blind (eller i det här fallet, döv) för förändrade omständigheter eller nya möjligheter.

Det är helt rätt att omdefiniera målet under resans gång om omständigheterna så kräver.

Du behöver ett mål för att veta vad du ska sträva mot men du behöver även en lyhördhet för att veta om det är dags att korrigera din kurs mot ett modifierat mål.

Att mixa i olika lokaler

Alla lokaler låter olika. De är olika stora, har olika form, har olika lång efterklangstid, olika ekon, olika dämpning och så vidare. Det kan kräva mer eller mindre utrustning, så här gäller det att tänka till innan. Försök att besöka de aktuella lokalerna i förväg för att bilda dig en uppfattning av behoven.

När det gäller inställningarna är det framför allt masterequalisningen som behöver göras på nytt. När det är riktigt gjort kommer du kunna ha ungefär samma inställningar som tidigare, på kanalerna för de olika instrumenten.

Om du har ett digitalt mixerbord och vet att du kommer att komma tillbaka till en specifik lokal så kan du spara inställningarna du har gjort för just den lokalen. Det förenklar förstås mycket nästa gång du är där.

Att mixa flera olika band

Ju fler band du ska mixa under samma konsert desto svårare blir det. Att mixa ett enda band under en konsert är lättast. Har du dessutom varit ute med samma band förut så går det snart på rutin. Du vet vad de vill ha och hur de låter. Du kan ha ett schysst ljud från början och sedan optimera soundet för varje låts specifika karaktär.

Bland det svåraste du kan råka ut för är när många band bara ska spela en eller ett par låtar var. Precis när du har fått in ett schysst ljud på det första bandet är det dags för det andra bandet med ett helt annat sound, andra instrument och röster, och kanske en helt annan musikstil.

Publiken blir nöjd när du mixar konserten med känsla.

Hemligheten är att fokusera på det viktigaste först. I bandbytet försöker du förbereda inställningarna efter bästa förmåga. Har du fått information om sättningar, genre och andra specifika önskemål i förväg är mycket vunnit.

Kanske har du fått bekanta dig med alla banden under soundcheck men det ger ofta banden mer än vad det ger dig. Det tenderar ändå att bli mer mixning på känsla än på förinställda värden – om du inte mixar digitalt förstås. Då har du möjlighet att spara varje bands inställningar – det vill säga om det finns tid till en sådan procedur för alla band under soundcheck. Det kan lätt bli en mycket lång arbetsdag om allt ska ske under samma dag.

Mixa med stilkänsla

När du mixar olika band och musikstilar är det förstås viktigt med stilkänsla. Det blir förstås inte bra att mixa ett hårdrocksband som en jazztrio eller vice versa.

Som ljudtekniker är ditt uppdrag att sätta ett bra ljud oavsett vad du tycker om musiken som spelas. Knepet är att lyssna fördomsfritt på all slags musik. Du behöver inte älska allt du lyssnar på, men det är viktigt att odla ett intresse för olika genres särart. Lyssna med nyfikenhet och analysera vad som utmärker olika stilar. Hitta något att knyta an till som triggar din kreativitet.

Även om du till vardags bara mixar en enda genre så kommer en breddning av dina erfarenheter resultera i att du gör också den genren bättre. Det beror på att du med dina nya referenspunkter kan lyssna lite mer utifrån istället för bara inifrån. Det handlar alltså om att öka din medvetenhet och se saker och ting från fler än en utsiktspunkt. Det är därför skådespelare har en regissör, musikanter skaffar en producent och företagsledare har en personlig coach – för att få hjälp med att se på sig själv utifrån.

Strax före konserten börjar ...

"Det är mycket adrenalin som ska ut vid konsertstart."

Innan bandet börjar spela släng ett öga på alla reglar och rattar och förvissa dig om att allt ser ut som det ska. Snart får du veta om det låter bra också. Gör dig beredd att dra upp reglar som för tillfället är nere. Om någon pratar innan det börjar spelas, se till att reverbet är avstängt. Sätt på det när de börjar spela och stäng av det i mellansnacket.

Så kan boken "Skapa Bra Medhörning" förbättra scenljudet åt dig

Skapa bra medhörning bok-omslag.

Du provläser ett kapitel från boken "Skapa Bra Medhörning". Fortsätt läsa eller beställ boken nu.

Så mixar du under konserten

Okej, soundchecken är avklarad och ni har ätit en god middag. Nu är det dags för bandet att gå på. Om ni avslutade soundchecken med den första låten och den lät bra, så borde starten inte bjuda på alltför många överraskningar.

Om det är mycket publik upptäcker du ofta att det behövs några decibel extra på mastervolymen. Publiken fungerar som goda absorbenter. De gör också att det vanligen låter bättre än under soundcheck i en tom lokal.

Så börjar du

I små lokaler har scenljudet stor betydelse för publikljudet. Trummor, elbas- och gitarrförstärkare hörs mycket redan utan PA. Koncentrera dig därför i tur och ordning på:

  1. sångens volym, eq, reverb och medhörning
  2. elektriska instrument som inte har någon egen förstärkare på scenen, till exempel en synt
  3. andra förhållandevis ljudsvaga akustiska instrument
  4. se till att trummor, elbas och elgitarrer inte överröstar sången
  5. se till att alla instrument går fram genom att jobba med volym, eq, komprimering, panorering och effekter.
  6. skapa en bra volymbalans genom att minska volymen på det som är för starkt snarare än tvärtom
  7. ge akt på om musikanterna ger något tecken om medhörningen eller ser ut att behöva mer medhörning
  8. uppmärksamma soloinsatser med att öka volymen på det aktuella instrumentet, eq:a, panorera och/eller öka styrkan på någon effekt.

Hitta rätt snabbt

Du bör ha gått igenom listan ovan minst en gång innan halva låten är spelad. Har du lagt upp instrumenten i samma ordning som du brukar så hittar du snabbt bland reglarna. Genom att utnyttja flera sinnen kan du snabba upp processen och ligga ungefär rätt i förväg. Lyssna och se vad bandet har för sig. Försök avgöra vad som komma skall.

"Se och känn reglarnas lägen."

Det handlar om att addera lagom mycket av rätt saker från mixerbordet, så att PA-ljudet och scenljudet kompletterar varandra och åstadkommer ett bra totalljud.

Den viktigaste frågan du kan ställa dig är: ”Vad kan jag dämpa för att få fram det som inte hörs så bra?” Det är lätt hänt att det går inflation i volymerna för de olika instrumenten, men genom att tänka vad du kan minska volymen på kan du skapa en mycket bättre ljudbild.

Lyssna på helheten

Om du under soundchecken lyssnat mest på detaljer är det nu dags att styra din uppmärksamhet till helheten. Ljuden ska gifta sig med varandra. Gå bara tillfälligt in i detaljer som du inte är nöjd med. Öva på att växla mellan detaljerna och helheten millisekundsnabbt.

Finjustera snabbt balansen mellan de olika instrumenten. Finjustera gain, equaliser, kompressorer och effekter efter behov. Det är vanligt att alla spelar starkare nu än under soundcheck, så var med på gainen.

"Ljuden ska gifta sig med varandra."

Hjälp ljudet på traven

Hjälp kompressorerna på traven genom att åka upp och ner med reglarna vid behov. Det måste förstås göras subtilt så att volymen inte märkbart åker hiss. Syftet är det motsatta – att jämna ut en allt för stor dynamik. Allt ska höras men alla vill slippa plötsliga öronbedövande ljud.

Du ska naturligtvis inte förändra ljudbilden onaturligt mycket eller plötsligt. Det är ofta små förändringar det handlar om. Det är den lilla decibelen hit eller dit som gör det. Förutom reglarna har du även equalisern till din hjälp att skapa bättre hörbarhet på enskilda kanaler.

Stöd musiken

Ta vara på arrangemangets intentioner. Om bandet till exempel spelar återhållsamt och avskalat i versen så stötta det genom att hålla igen du med. När sedan refrängen kommer i forte så öser du också på. Du ska dra åt samma håll som bandet gör.

Få ska förstå vad du gör för ljudet – alla, utom de insatta, ska tro att det är bandet som gör allt.

"Få ska förstå vad du gör för ljudet – alla, utom de insatta, ska tro att det är bandet som gör allt."

Solot

Strax börjar gitarrsolot. Är du beredd med regeln? Kanske lite mer reverb på elgitarren under solot. Panorera mitten och vässa lite i övre mellanregistret och vips - du har en gitarrhjälte!

Versen

Sedan är det vers igen, men nu kommer det in lite stämsång på vissa fraser. Jag låter leadsången vara relativt torr och lägger lite mer reverb på stämsången. Ett bra sätt att skilja ut dem från varandra och få en djupare ljudbild.

Refrängen

I refrängen river gitarrerna på. Jag låter dem få lite extra övre mellanregister och lite mer volym.

Tunga syntmattor kommer in tillsammans med lite fills.

Trummisen går över från kantslag till kraftfulla slag på virveln. Ökar kompressionen lite för att få den ännu svulstigare.

Texten i refrängen är enkel att följa i den här låten så den kan nästan få drunkna i kompet för att riktigt understryka refrängens maxade intensitet.

Sången får mer reverb för att bli stor och lyfta ordentligt. För att orden fortfarande ska vara tydliga boostar jag lite vid 4 kilohertz.

Vid refrängens sista ord trycker jag in det förinställda delayet som får sångarens sista ord att repeteras i takt med fjärdedelarna. Bandet går ner på sparlåga igen medan sångekot ödsligt klingar ut.

Nästa vers

Ner lite med gitarrerna igen och skär dem i övre mellan. Stämsången, som var nästan torr i refrängen, får nu tillbaka sitt reverb. Vokalisten går nära micken och bli intim igen. Ökar sångvolymen lite för att inte en enda stavelse ska gå förlorad i de dovt väsande viskningarna.

Kompet

Baskagge och elbas jobbar på. Jag finjusterar samklangen mellan dem genom att boosta elbasen ett par decibel vid 80 hertz samtidigt som jag flyttar ner frekvensen för baskaggen till lite under 60 hertz så att de inte konkurrerar om samma frekvensutrymme. Det blir tungt som gjutjärn. Jag skär någon decibel vid 60 hertz på baskaggen för att det inte ska bli för mycket av det goda.

"Det blir tungt som gjutjärn. "

Bryggan

Nu kommer bryggan. Fyra takter sedan en dubbelrefräng. Här börjar syntarna pressa på medan vokalisten fortfarande ligger kvar på sina låga väsande toner.

Jag vet att vokalisten behöver höra sig själv extra bra just här för att intonera säkert. Jag dubbelklickar på aux send två och får upp medhörningen på reglarna. Drar upp sångarens regel, som nu fungerar som volym för medhörningshögtalaren framför vokalisten.

"Jag dubbelklickar på aux send två och får upp medhörningen på reglarna"

Grand finale

Nu exploderar bandet i sista refrängrundan. En tendens till rundgång smyger sig på. Jag går snabbt in i ”rackmenyn” och drar ner några decibel vid två kilohertz på den grafiska equalisern som ligger över masterreglarna.

Låten slutar tvärt och jag drar ner flera reglar för att det ska bli så tyst som möjligt. Kontrasterna är din vän. Jag låter reverbet klinga ut i applåderna innan jag slår av det. Sångaren tackar och räknar raskt in.

— en, två, tre, fyr!

Nästa låt

På det igen. Nu kommer en lindrigt berusad besökare fram och undrar om jag vet vad alla knappar är till för. Jag svarar skämtsamt: ”Nej, ingen aning”. Det ser ut som om han inte förstod skämtet eller så tyckte han inte att det var roligt. Han säger något mer som jag inte hör, och sedan lommar han iväg.

Tjejen bakom honom går fram och ropar i mitt öra att en av gitarristerna hörs för dåligt. Det tycker inte jag så jag drar upp en regel som inte används och tjejen blir nöjd. (Senare får jag veta att det är gitarristens flickvän.)

Men nu har jag tappat lite fokus. Jag rycks snabbt tillbaka till den pågående konserten när det plötsligt börjar runda lite från någon obestämd högtalare ...

Så hittar och stoppar du rundgång under pågående konsert

Att stoppa rundgångar

Om rundgång uppstår under konserten så försök att inte få panik. Om du inte direkt vet vilken kanal eller vilket system det är som går runt så dra ner masterreglarna och medhörningens aux sends fem till tio decibel så brukar rundgången försvinna.

Innan du drar upp volymen igen, försök att utröna var rundgången uppstod. Kanske var det vokalisten som råkade rikta mikrofonen mot sin monitorhögtalare för ett ögonblick?

"Om rundgång uppstår, undvik panik."

Att hitta rundgångar

Om det verkar vara en mer bestående rundgång som du inte kan lokalisera direkt så dra upp masterreglarna och medhörningens aux sends försiktigt igen, en efter en. Du märker snart vilket system som är upphovet till rundgång. Ligg kvar på gränsen till rundgång.

Men vilken mikrofon, eller vilka mikrofoner, som orsakar rundgång är inte alltid så lätt att veta. Ett bra sätt att hitta vilken mikrofon som går runt är att koppla in ett par hörlurar till mixerbordet och sololyssna kanal för kanal. Du kommer höra direkt vilken kanal som har rundgång. Dra ner kanalens volymregel eller en aux send, beroende på vilket system som går runt. Det vet du efter du gjort testet du läste om i förra stycket. Om du ändå inte är säker på vilket system det handlar om så dra ner gainen, då får du lägre nivå till alla system. Du kan även prova att eliminera rundgången med kanalens equaliser.

Om instrumentets volym inte räcker till kan det vara så att allt annat är för starkt. Dra ner volymen på allt annat.

”Det handlar om att addera lagom mycket av rätt saker från mixerbordet, så att PA-ljudet och scenljudet kompletterar varandra och åstadkommer ett bra totalljud.”

Det är inte slut förrän det är slut ...

Var alert tills sista tonen på sista låten klingat ut. Följ vad som händer på scenen. Normalt behövs bara små eller långsamma justeringar.

Lyssna först, skruva sedan. Lita på dina öron. Det visuella (displayer, datorskärmar, menyer, tekniska specifikationer, etcetera) är bara hjälpmedel. Så låt öronen avgöra, inte ögonen.

”Lita på dina öron.”

När konserten är slut återstår bara att rigga ner, lasta och åka vidare till nästa ställe. Men det är en annan historia.

Så kan boken "Skapa Bra Medhörning" förbättra scenljudet åt dig

Skapa bra medhörning bok-omslag.

Du provläser ett kapitel från boken "Skapa Bra Medhörning". Fortsätt läsa eller beställ boken nu.

>