- Är du osäker på hur du kopplar ihop din PA-anläggning?
- Vet du inte var du ska börja?
- Blir det ett virrvarr av kablar när du är färdig?
- Är det ändå något som inte funkar när du tror att du är klar?
Du har säkert sett de ormbon av kablar som lätt bildas runt ett mixerbord. Det kan vara ett virrvarr av kablar och kontakter. Vill du slippa trassel och problem? Då tar du en kabel i taget och följer signalens väg, då är det inte så svårt som det först kan verka. Det är alltså bra att ha koll på signalvägen och att gå systematiskt tillväga. Så häng med!
Alla PA-anläggningars beståndsdelar
Oavsett om PA-anläggningen är liten eller stor består det minst av:
- mikrofoner/lineboxar
- mixerbord
- slutsteg
- högtalare.
Därtill behövs kablar och stativ (till exempel mikrofonstativ och högtalarstativ) för att koppla ihop och rigga utrustningen. Den korta listan ovan beskriver också i grova drag signalvägen genom PA-anläggningen.
Fristående enheter, aktiv mixer eller aktiva högtalare?
Mixerbord, slutsteg och högtalare kan vara fristående enheter alternativt så är slutsteget inbyggt i mixerbordet (aktiv mixer) eller i högtalarna (aktiva högtalare).

Fristående enheter
Fristående enheter innebär att mixerbord, slutsteg och högtalare är var för sig.

Aktiv mixer
Aktiv mixer kallas även "power mixer" (på engelska) eller "sånganläggning". (Sånganläggning är ett lite äldre uttryck och det kan också betyda ett litet PA:s alla delar).
En aktiv mixer har ett inbyggt slutsteg. Det innebär att du kopplar (passiva) högtalare direkt till den aktiva mixern.

Aktiva högtalare
En aktiv högtalare har ett eller flera inbyggda slutsteg. Det innebär att du kopplar aktiva högtalare direkt till mixerbordet.
Sammanfattningsvis har vi tre varianter
- Fristående enheter
- Aktiv mixer + (passiva) högtalare
- "Passiv" mixer + aktiva högtalare.
Mikrofoner/lineboxar behövs förstås oavsett vilken variant som du använder.
Fördelar och nackdelar med de olika varianterna
Till medelstora och större arrangemang är ofta fristående enheter att föredra. De kan göras större och mer kraftfulla och du får en ökad flexibilitet i att byta ut eller kombinera olika delar i PA:t. Det sistnämnda kan vara ett skäl till att använda fristående enheter även på mindre spelningar eller i replokalen.
Sånganläggningen (aktiva mixern) passar bäst i replokalen eller på mindre arrangemang. En del sånganläggningar har dock tillräckligt många kanaler och är kraftfulla nog för lite mer än så.
Fördelen med aktiva högtalare är att slutsteg och högtalare kan anpassas bättre till varandra. Konstellationen slutsteg och högtalare har en närmare relation än mixer och slutsteg. Dessutom har du friheten att låna, hyra eller köpa en annan mixer vid behov. Aktiva högtalare kan också vara kraftfulla nog för publikljudet på medelstora arrangemang eller utgöra medhörningen i de flesta storlekar av riggar.
Gillar du det du läser?

Klicka på länken ovan för att swisha en slant.
Det är frivilligt förstås!
Tack på förhand!
Kablar till PA-anläggningen - Rätt kablar på rätt plats
- Elkabel
- Signalkabel
- Högtalarkabel

Elkablarna matar utrustningen med ström. Elkablarna ska alltid vara jordade och strömmen måste komma från ett jordat uttag. Ta all ström från ett enda uttag. I ett av mina andra blogginlägg kan du läsa mer om elförsörjning till PA-systemet.

Signalkablar är alla audiokablar före slutsteget: mikrofonkabel (xlr-kabel), telekabel, multikabel med flera. Det ska vara skärmad kabel med en eller två ganska tunna ledare.

Högtalarkablar är kablar mellan slutsteget och högtalarna och från högtalare till högtalare. Högtalarkablarna ska vara oskärmade och ha två relativt grova ledare.
Rigga och koppla ihop PA-anläggningen steg för steg
Innan du drar några kablar ställer du all utrustning på plats. om du flyttar på utrustningen efter att du har dragit alla kablar blir det, av förståeliga skäl, onödigt jobbigt för dig.
En möjlig riggordning kan då se ut så här:
- Ställ all utrustning där den ska stå.
- Dra elkabel till all utrustning.
- Koppla ihop mixer, slutsteg och högtalare.
- Koppla in en ljudkälla till mixern (till exempel Spotify på mobilen eller en mikrofon).
- Testa att det låter.
- Anslut alla mikrofoner och instrument.
- Gör en linecheck (testa att du har ljud från alla mikrofoner och instrument).
Du kopplar alltså med fördel upp själva PA:t först och provar att det låter som det ska innan du ansluter alla mikrofoner och instrument. Skulle något vara fel upptäcker du det på ett relativt tidigt stadium och kan då med prioritet vidta lämpliga åtgärder för att lösa problemet. Fungerar allt som det ska så långt kan du å andra sidan andas ut och gå vidare med att koppla upp mikrofoner och instrument.
Signalens väg genom PA-anläggningen
Signalkablarna drar du lämpligen i den ordning som signalen går. På så sätt missar du inga. Det är alltså bra att ha koll på signalvägen och att gå systematiskt tillväga.
Signalens väg genom PAa-anläggningen börjar vid mikrofoner/instrument och slutar i högtalarna. Har du det klart för dig blir allt enklare. Då vet du vart du är på väg med signalerna.
Tänk på att signalen alltid går från en utgång till en ingång. Aldrig tvärtom. Och aldrig från ingång till ingång, eller utgång till utgång.
Det kanske verkar självklart men ändå är det lätt hänt att bli förvirrad när du väl står där. Därför är det bra om du gör dig medveten om det.

"Signalen går alltid från en utgång till en ingång."
Sammanfattning av signalvägen
I en bildserie här nedanför kan du se hur du kopplar.
1. Oavsett om du har fristående enheter, aktiv mixer eller aktiva högtalare börjar du med att dra elkabel till alla apparater.

1.1. Börja med att dra elkabel till alla apparater. Plugga in allt i samma uttag.
2a. Fristående enheter kopplar du så här

1.2. Anslut två xlr-kablar till mixerns master out (main out) left och right...

1.3 ... till slutstegets ingångar. Master out left till channel A, och right till B.


1.4. Använd högtalarkablar ut från slutstegets högtalarutgångar ...

1.5 ... och in i (de passiva) högtalarna. Channel A till publikens vänstra högtalare och B till dess högra.
2b. Aktiv mixer kopplar du så här

1.6. Använd högtalarkablar ut från sånganläggningens två högtalarutgångar ...

1.7 ... och anslut dem till var sin (passiv) högtalare. Vänster högtalarutgång till publikens vänstra sida och höger utgång till höger sida.
2c. Aktiv högtalare kopplar du så här

1.8. Anslut två xlr-kablar till mixerns master out (main out) left och right...

1.9 ... till de aktiva högtalarnas ingångar. Vänster utgång till högtalaren på publikens vänstra sida.
3. Anslut mikrofoner

1.10. Anslut xlr-kablar till mikrofonerna och ...

1.11 ... in på mixerbordets mikrofoningångar, mic in.
4. Anslut instrument via linebox

1.12. Koppla en telekabel från instrumentets line out till lineboxens teleingång och en xlr-kabel från lineboxens xlr-utgång ...

1.13 ... till mic in på mixerbordet. Lajnar du via linebox ska du alltså gå in på mic in och inte line in.
5. Anslut instrument direkt till mixern

1.14. Om du har mixerbordet närmare än cirka 10 meter kabellängd kan du istället ansluta en telekabel från instrumentets line out ...

1.15 ... direkt till mixerbordets line in.
Gillar du det du läser?

Klicka på länken ovan för att swisha en slant.
Det är frivilligt förstås!
Tack på förhand!
Hej, kommer du att ta upp hur man ansluter monitorer och hur man ställer in dessa ljudmässigt.
Hej Tommie!
Tack för din fråga!
Ja, jag kommer att ta upp hur man ansluter både passiva och aktiva monitorer i ett kommande blogginlägg.
Vill du ha det mer utförligt nu direkt så rekommenderar jag min e-bok:
Skapa bra medhörning
https://ljudteknikern.se/skapa-bra-medhorning/