Hur viktigt är det med Bra Live-ljud?

Hur viktigt är bra liveljud för dig som publik, musikant eller ljudtekniker?

Du har säkert varit en del av publiken, kanske har du varit i alla tre rollerna vid olika tillfällen, eller både musikant och ljudtekniker samtidigt?

Hur viktigt är Bra Liveljud för dig?

Är det nödvändigt med mycket prylar? Är dyrare utrustning verkligen bättre?  Är det verkligen någon som hör skillnad? Och i så fall, bryr de sig? Sådana frågor får jag ibland från arrangörer, publik och till och med musikanter.

För mig som professionell ljudtekniker finns det bara ett svar:

– Ja, bra liveljud ÄR viktigt! Du behöver inte mer prylar än nödvändigt. Dyrare utrustning är inte alltid bättre. Men vi hör skillnad! Och vi bryr oss!

4 argument för att hålla uppe kvalitén på liveljudet

  1. Dåligt liveljud kan förstöra en konsert. Visst kan det svänga loss ordentligt även med halvdåligt liveljud men totalupplevelsen skulle bli ännu bättre om även liveljudet var bra.
  2. I och med de tekniska landvinningarna inom ljudtekniken och en större gemensam erfarenhetsbank (hos ljudteknikerna) av hur man utnyttjar tekniken optimalt, kan det idag låta mycket bra. Det vet publiken. De har därför fått ökade krav på ljudkvalitén och förväntar sig att det ska låta som inspelad musik.
  3. Ribban bör sättas högt för att även finsmakarna ska bli nöjda. Är de nöjda, bör även resten av publiken vara nöjda med liveljudet. Låt inte de med lägst krav på ljudkvalité få avgöra hur det ska låta.
  4. När en yrkesman anlitas ska jobbet utföras professionellt. En riktig yrkesman kan sitt hantverk och har yrkesstolthet. Be aldrig en yrkesman utföra ett dåligt jobb. Dina verktyg – mikrofoner, mixerbord, högtalare et cetera – måste vara de bästa som går att uppbringa inom de ramar som finns för det aktuella jobbet.

Det är många faktorer som påverkar den slutliga ljudupplevelsen. I ett knippe blogginlägg tittar vi närmare på exakt vad det är och hur du enkelt kan skapa bättre och bättre liveljud för varje steg från musikanter till publik.

Ditt nästa steg?

Och om du inte redan är med anmäl dig här: Få e-post med hela serien om Bra Liveljud

Eller ta ett stort steg till Bästa Liveljudet redan idag och köp boken eller e-boken (pdf).

Kommentera gärna! Eller läs andras kommentarer, längst ned på sidan!

  • hejsan, ja det är de ständigt ställande frågorna.
    Är dyr utrustning berättigat?
    Nja.. blir nog mitt svar.
    Pa:t måste vara bra samt tunat bra.
    Men jag själv har ”nog” aldrig misslyckats med någon konsert där det står ett seriöst band på scenen.
    Med ett oseriöst band kan inga värstingriggar, mickparker som får en att dräggla göra något åt.
    99% av fallen så är det faktiskt den gammla klyzzan som gäller SKIT IN SKIT UT!
    Bryr de sig inte om hur deras egna backline låter, så blir det tyvärr ( inte alltid) men oftast inte bra.
    Vh: Dr:Rundgång

  • Håller med där, inte alltid de bästa/ eller dyraste prylarna som är nödvändiga! Men ett bra band på scenen som tar det på allvar och att de har lite intresse om hur ett PA fungerar, då har man mycket vunnet!

  • Visst är det skit in, skit ut, men det blir aldrig bättre än den svagaste länken i kedjan, är väl kanske mer rätt. Många gånger när man går på någon stor artists konsert och grejerna är det bästa, riktigt hur bra artisten var den dagen/kvällen, kan man bara gissa, för den/dom som skruvade ljudet bränner på så in i h lv t , aå allting spricker! Jag har undrat så många gånger, hur kan den ansvariga ljudteknikern få ”ratta” ljud åt dom, när han inte ens ser och hör att han ”peakar” hela tiden. Många som mixar som jag stått och tittat på har inte kunskap att utnyttja grejerna. Dom gör fel redan i grunden och då är det fel sedan, hur bra dom än kan resten.

  • >