Hur viktigt är det med Bra Live-ljud?

Hur viktigt är det med Bra Liveljud?Hur viktigt är det med bra live-ljud för dig som publik, musikant eller ljudtekniker?

Du har säkert varit en del av publiken, kanske har du varit i alla tre rollerna vid olika tillfällen, eller både musikant och ljudtekniker samtidigt?

Hur viktigt är Bra Ljud för dig?

Är det nödvändigt med mycket prylar? Är dyrare utrustning verkligen bättre?  Är det verkligen någon som hör skillnad? Och i så fall, bryr de sig? Sådana frågor får jag ibland från arrangörer, publik och till och med musikanter.

För mig som professionell Ljudtekniker finns det bara ett svar:

– Ja, bra ljud ÄR viktigt!

Du behöver inte mer prylar än nödvändigt. Dyrare utrustning är inte alltid bättre. Men vi hör skillnad! Och vi bryr oss! Här följer fyra argument för att hålla uppe kvalitén.

  1. Dåligt ljud kan förstöra en konsert. Visst kan det svänga loss ordentligt även med halvdåligt ljud men totalupplevelsen skulle bli ännu bättre om även ljudet var bra.
  2. I och med de tekniska landvinningarna inom ljudtekniken och en större gemensam erfarenhetsbank (hos ljudteknikerna) av hur man utnyttjar tekniken optimalt, kan det idag låta mycket bra. Det vet publiken. De har därför fått ökade krav på ljudkvalitén och förväntar sig att det ska låta som inspelad musik.
  3. Ribban bör sättas högt för att även finsmakarna ska bli nöjda. Är de nöjda, bör även resten av publiken vara nöjda med ljudet. Låt inte de med lägst krav på ljudkvalité få avgöra hur det ska låta.
  4. När en yrkesman anlitas ska jobbet utföras professionellt. En riktig yrkesman kan sitt hantverk och har yrkesstolthet. Be aldrig en yrkesman utföra ett dåligt jobb. Dina verktyg – mikrofoner, mixerbord, högtalare et cetera – måste vara de bästa som går att uppbringa inom de ramar som finns för det aktuella jobbet.

Det är många faktorer som påverkar den slutliga ljudupplevelsen. I kommande e-postutskick ska vi titta närmare på exakt vad det är och hur du enkelt kan skapa bättre och bättre ljud för varje steg från Musikanter till Publik.

Kommentera gärna! Eller läs andras kommentarer, längst ned på sidan!
Var med och Skapa Bra Liveljud! Anmäl dig här (om du inte redan är med).

Om mig och böckerna om Liveljud

Hans Nicklasson - Ljudteknikern.se”Min mission är att sprida mina kunskaper och erfarenheter till alla sorters ljudtekniker och musiker om hur man skapar bra PA-ljud genom att förena tekniskt kunnande med känsla för ljudet och musiken.”

Hans Nicklasson, Ljudtekniker och författare till …
Bästa Liveljudets omslagBästa Liveljudet - Vad du kan förbättra och Hur du gör det
Boken serverar dig författarens filosofi bakom det bästa liveljudet.
Den passar dig som har musik och liveljud som en hobby
och upp till mer eller mindre professionell nivå.
148 sidor.

Mer Info och Beställning
Jakten på det Perfekta PA-ljudet - Bibeln om LiveljudJakten på det perfekta PA-ljudet – Bibeln om Liveljud
För musiker som rattar sitt eget ljud. För utbildningar och självstudier.
En handbok i Ljudteknik för dig som jobbar med PA-ljud.
Om Ljudteknikern, Utrustning, Riggning och Mixning.
412 sidor + 3 Bonuskapitel On Line på köpet.

Mer Info och Beställning

Mer Resurser på Ljudteknikern.se

Boken om Liveljud av Jens WaltherBoken om LiveLjud av Jens Walther
Lär dig liveljud från grunden. Du kanske är musiker som vill bredda ditt kunnande och begripa mer av vad liveljudteknikern pratar om? Eller du kanske vill gå hela vägen och bli liveljudtekniker själv? Oavsett vilket kommer du att ha stor nytta av Boken om liveljud.
Live-paketetLivePaketet
2 böcker + 5 pdf:er + LED light + fri frakt = LivePaketet.
Jakten på det Perfekta PA-ljudet – Bibeln om Liveljud.
Plus ”Boken om Liveljud” av Jens Walther.
Perfekt för dig som vill ha båda böckerna.
Blogg om PA-ljudBlogg om PA-ljud
Ta del av mina bästa tips om hur du skapar bra PA-ljud
Följ inlägg och kommentarer.
Kommentera själv om du vill.
Gratis medlemskap!
Att välja MixerbordAtt välja Mixerbord – gratis pdf
Att välja Mixerbord. Mina bästa råd gratis.
Ladda ner en 10-sidig pdf-guide om Mixerbord.
Tips till dig som vill köpa, hyra eller
lära dig mer om mixerbord.
  • hejsan, ja det är de ständigt ställande frågorna.
    Är dyr utrustning berättigat?
    Nja.. blir nog mitt svar.
    Pa:t måste vara bra samt tunat bra.
    Men jag själv har ”nog” aldrig misslyckats med någon konsert där det står ett seriöst band på scenen.
    Med ett oseriöst band kan inga värstingriggar, mickparker som får en att dräggla göra något åt.
    99% av fallen så är det faktiskt den gammla klyzzan som gäller SKIT IN SKIT UT!
    Bryr de sig inte om hur deras egna backline låter, så blir det tyvärr ( inte alltid) men oftast inte bra.
    Vh: Dr:Rundgång

  • Håller med där, inte alltid de bästa/ eller dyraste prylarna som är nödvändiga! Men ett bra band på scenen som tar det på allvar och att de har lite intresse om hur ett PA fungerar, då har man mycket vunnet!

  • Visst är det skit in, skit ut, men det blir aldrig bättre än den svagaste länken i kedjan, är väl kanske mer rätt. Många gånger när man går på någon stor artists konsert och grejerna är det bästa, riktigt hur bra artisten var den dagen/kvällen, kan man bara gissa, för den/dom som skruvade ljudet bränner på så in i h lv t , aå allting spricker! Jag har undrat så många gånger, hur kan den ansvariga ljudteknikern få ”ratta” ljud åt dom, när han inte ens ser och hör att han ”peakar” hela tiden. Många som mixar som jag stått och tittat på har inte kunskap att utnyttja grejerna. Dom gör fel redan i grunden och då är det fel sedan, hur bra dom än kan resten.

  • >