Vanliga problem med sångljud när du spelar eller mixar live
- 1Publiken hör inte sången.
- 2Sångaren /sångerskan hör inte sig själv.
- 3Medmusikanterna hör inte sången.
- 4Sångljudet ger rundgång.
- 5Sången distar.
Har du haft något av ovanstående problem med sången?
Då är du inte ensam. Det här är mycket vanliga problem.
1. Publiken hör inte sången
Om du själv är med på scenen kan det vara svårt att avgöra hur väl sången går fram. Ofta får du höra det av någon/några i publiken i efterhand. Antingen att sången inte hördes alls eller att det inte gick att höra vad sångaren / sångerskan sjöng.
Om du är ljudteknikern som sköter ljudet så kan problemen vara att du själv tycker att sången hörs tillräckligt, för att du kan texterna. Eller så kan du inte öka volymen på sången mer utan att det går runt (se nedan). Mycket frustrerande!
e-bok: Sång Live - Bästa Liveljudet för sången
2. Sångaren / sångerskan hör inte sig själv
Ett annat jättevanligt problem är att sångaren / sångerskan inte hör sig själv tillräckligt bra, eller inte alls. Ibland i kombination med ovanstående problem, att publiken inte hör sången. För sångaren / sångerskan blir det svårt att intonera (sjunga rent) och ofta sjunger hen så starkt hen kan, vilket ofta resulterar i att sången blir utan nyanser och att hen tröttar ut rösten och blir hes.
3. Medmusikanterna hör inte sången
Handen på hjärtat för dig som spelar men inte sjunger - Vet du var i låten du är om du inte hör sången? Om med musikanterna inte hör sången försvinner också lite av känslan som gör att man spelar bättre. Om du körar (dubblerar sången eller lägger stämmor, backing vocal på engelska) blir det förstås riktigt viktigt att höra sången.
4. Sångmikrofonen orsakar rundgång
De instrument (jag räknar även sång som ett instrument) som är ljudsvagast är de som går runt lättast. Det beror på att de instrumenten behöver förstärkas mest, det vill säga att de kräver mycket gain och volym för att höras. De flesta har varit med om att sången går runt om man ökar gainen och/eller volymen och låter man bli så får man problem nummer två och tre ovan istället. Ett svårt dilemma. Eller att sången går runt ute i lokalen när sångaren /sångerskan är på vissa platser på scenen (ofta vid scenkanten). Eller att sången går runt i medhörningen. Läs även frekvensomfång för sång.
5. Sången distar
Ibland, när sångaren tar i, eller hela tiden så distar det. Det låter helt enkelt förskräckligt illa. Publiken håller för öronen och tittar på dig vi mixerbordet eller lämnar lokalen ... Du minskar på gainen men då får du plötsligt problem 1, 2 eller 3 ovan, eller alla tre på en gång. Svettigt!
Vad har du för problem med sångljudet? Skriv gärna en kommentarer här under!
Känner du igen ovanstående problem? Har du andra problem med sångljudet? Skriv här nedanför.
e-bok: Sång Live - Bästa Liveljudet för sången
Fick rundgång en gång då vi sjöng. Blev tillsagd att inte greppa mikrofonen så långt upp så att handen täckte undersidan av nätet. Vi gjorde flera korrigeringar och rundgången slutade men alltsedan dess har jag sökt info om mikrofondesign och om det kan ligga något i kommentaren ovan? Vad är din åsikt?
Hej Nils!
Det är korrekt! Man ska inte hålla för undersidan på mikrofonen för då går det ofelbart runt. En förkortad förklaring: I de allra flesta fall använder man ju riktade (njure/cardioid) mikrofoner på scenen just för att det inte ska gå runt. Mikrofoner konstrueras riktade genom fasutsläckning i de riktningar man vill ha lägre känslighet. Täpper man för ”hålen” för fasutsläckningen så försvinner densamma och därmed blir mikrofonen mer eller mindre rundupptagande. Och en rundupptagande mikrofon går, som bekant (?), lättare runt.
Tack för att du tog upp det här! Ett ganska vanligt problem och ”ingen” förstår varför det går runt, om man inte känner till det. Jag ska ta med det i e-boken: https://ljudteknikern.se/sang-live/
Mvh Hans
Ibland är det svårt att få fram den naturliga rösten (framför allt vid tal men även vid sång). Kan säkert bero både på mikrofon och lokal men har ibland fått olika ljud med likadan mick, med samma inställning på både mick och mixerbord (akg 535). Tar gärna tips för bästa sätt (både analoga och digitala bord, analoga är ju svårare att ställa in flera eq-inställningar med).
Hej David!
Du har rätt i att det kan vara svårt att få rösten att låta naturligt. Men hur menar du att du har fått olika ljud trots samma mikrofon och samma inställningar? Det borde ju rimligen låta likadant så länge det är samma person som står bakom micken. Är det olika personer krävs personliga gain- och eq-inställningar.
Mvh Hans
Jag menar att jag ibland har provat att byta mick (akg535, samma modell men av olika ålder) då ger den en annan ljudbild, trots att inställningen på både mixer och mick är samma.
Slits micken med åren på ett sätt som även påverkar ljudbilden med hur mycket micken ”färgar” ljudet så att det är det som är problemet?
Mvh David
Ja David, mikrofoner av samma märke och modell kan låta olika på grund av ålder, slitage och/eller skada. Det vanligaste är att dock att nätet och skumgummit som skyddar membranet blir delvis igensatt av ”smuts” … (bäst att inte vet vad). Även nya mikrofoner kan låta lite olika på grund av ojämn tillverkning, men det är numera ovanligt, i alla fall när det gäller professionella mikrofoner.
Mvh Hans
Bra att ta upp de här problemen.
Vad kommer boken att kosta?
Tack Berndt!
e-Boken ”Sång Live” kostar 149 kr. Du beställer här: https://ljudteknikern.se/sang-live/
Mvh Hans
Hej Hans! Vi i vårt band upplever punkt 1 t o m 3, men vi har också ett annat fenomen. Om vi får till ett bra sångljud/sångnivå från början (alltså de första låtarna i ett set), så tar gitarrerna över efter en stund och skär igenom allt annat.
Hej Lars! Kan det vara så att gitarristerna smyghöjer allteftersom? 🙂
Mvh Hans
Vad jag kunnat se är det ingen av dom som rör varken mixer eller backline, men det finns gott om effektpedaler m m. Kan det vara så att man kan ”gå fel” när man går ur ett gitarrsolo och får en effektkombo som skär igenom? Jag tror nämligen inte att det sker medvetet.
Ja så kan det ju vara. Det är inte bara volym som kan få instrument att ”stå ut” (eller ta över…). Även effektpedaler, och inte minst equalsning, kan vara såväl syndabock som hjälp. Kan ni ta upp det på repet eller under soundcheck precis när det inträffar och höra vad som är problemet då? Kan ni sedan hitta och enas om en åtgärd som alla är med på, är det bra! Lycka till!
Hur undvika glappande, skrapande mikrofoner med sladd eller tokbrusande sladdlösa mikrofoner? Hur ställa in bra effekter till sången (reverb m m)? Hur vara säker på att teknik som funkar på genrep funkar på konsert?
Tack för dina förslag Björn! Det här med teknik som inte fungerar är ju inte specifikt för sång men absolut ett vanligt problem.
Genom att gå igenom all utrustning i förväg, i lugn och ro, innan man ger sig ut, så kan man minska risken för problem. Helt säker kan man aldrig var så därför rekkommenderar jag att alltid ha lite reserver av det mesta. Extra kablar, extra mikrofoner osv.
När det gäller ”tokbrusande” trådlösa mikrofoner (och in-ear) så är det ett stort eget område. Ska fundera på om jag ska ta med det i den här boken om sång eller om det får bli en egen bok kanske.
De vanligaste anledningarna är nog: 1. system med låg kvalité. 2. Dålig mottagning på grund av dålig antennplacering. 3. Feljusterad squelch. 4. Kanal som krockar med annat.
Mvh Hans