Bilden ovan visar en mindre PA-anläggning, packad i transportlådor och lastad i bilen. Klart att köra iväg till spelningen!
Vad är en PA-anläggning?
En PA-anläggning är en ljudanläggning avsedd för att ge förstärkt ljud till en publik och, i förkommande fall, även till musiker på scen. Oftast avses ljudanläggningar för konserter, där en eller flera artister uppträder live, utomhus eller inomhus.
En PA-anläggning består av PA-utrustning, såsom mikrofoner, mixerbord, slutsteg och högtalare. Mikrofonerna tar upp ljudet från instrument och sångare på scenen. Signalerna leds vidare till mixerbordet där det kan bearbetas och mixas samman. Sedan förstärks signalerna av slutsteget och distribueras till musikerna och publiken via högtalarna.
PA-anläggning och PA-system är i princip synonymer.
Hyra, köpa eller använda befintlig PA-anläggning?
Om du ska hyra, köpa eller använda befintlig PA-anläggning beror på vad du behöver och hur mycket du kommer använda den.
Om befintlig PA-anläggning duger är det förstås det billigaste och lättaste alternativet. Nackdelen är att du inte kan välja PA-utrustning själv.
Fördelen med att hyra jämfört med att äga en PA-anläggning är att du slipper hålla på med service, reparationer och byta upp dig titt som tätt.
Fördelen med att köpa en egen PA-anläggning är att du blir familjär med dina egna prylar och att du alltid har tillgång till dem, till exempel i replokalen.
En PA-anläggning kostar som bekant en hel del pengar. Så innan du köper eller hyr en PA-anläggning så jobba först med bra placering av PA-utrustningen och rätt justering av PA-anläggningen. Det har oftast högre förbättringspotential än att hyra till eller köpa upp dig på dyrare PA- utrustning.
Vilken PA-anläggningen behöver du egentligen?
Det är vanligt att låna eller hyra på PA-utrustning som komplement till befintlig PA-anläggning. Tänk då på att osäkerheten ökar om PA-utrustningen fungerar tillsammans och om det finns kablar med kontakter som passar för att koppla ihop de olika PA-utrustningarna. Det bör du i så fall lägga tid på att försäkra dig om på ett tidigt stadium.
Om ändå behöver hyra eller köpa en PA-anläggning, alternativt hyra eller köpa PA-utrustning för att förbättra en befintlig PA-anläggning, så bör du i första hand satsa på att välja bra PA-slutsteg och PA-högtalare.
Vilka PA-slutsteg och PA-högtalare ska jag välja?
- Slutsteg och högtalare har störst betydelse för hur bra PA-ljud du kan få. Välj slutstegens effekt och storlek på högtalarna efter den musikstil ni spelar och hur stora lokaler ni brukar spela i. Något förenklat och generellt kan man säga att ju hårdare musik och ju större lokaler desto mer effekt och desto större/fler högtalare.
- Välj gärna aktiva högtalare. Inte för att de alltid är bäst, utan för att de ofta är tillräckligt bra, beroende på att slutsteg och högtalare är anpassade till varandra. Dessutom är de prisvärda och smidiga att jobba med.
- Lyssna och jämför. Spela upp din välbekanta favoritmusik genom de slutsteg och högtalare du vill jämföra. Du kommer bli förvånad hur olika de låter. Inte alltid dåligt, men olika. Utöver behov och prislapp så får tycke och smak naturligtvis också avgöra.
- Välj därefter bra mikrofoner.
Vilka mikrofoner ska jag välja till PA-anläggningen?
När du har valt slutsteg och högtalare är det dags att välja mikrofoner. Mikrofonen är den första länken i (ljud-)kedjan som tillhör själva PA-anläggningen, så de är förstås viktiga men utan bra slutsteg och högtalare kommer en bra mikrofon inte till sin rätt.
Mikrofonens uppgift är att omvandla ljudvågorna (från instrument, röst eller förstärkares högtalare) till elektriska vågor. Genom att till exempel sjunga i mikrofonen så sätts mikrofonens membran i rörelse vilket i sin tur generar en svag spänning som varierar med styrkan på sången. Sjunger du höga toner blir vågorna, i såväl luften som i mikrofonkabeln, snabbare och kortare än om du sjunger lägre toner.
I en perfekt värld så skulle de elektriska vågorna vara exakt *analoga med luftens ljudvågor. (*Analog betyder ”i överensstämmelse med”.) Men på grund av mikrofonens konstruktion, material och inte minst att det handlar om två helt olika medier, så finns mer eller mindre avvikelser från den exakta överensstämmelsen.
I pop- och rockmusikens värld är det dock ofta bara en fördel. Genom att välja mikrofoner som avviker på ”ett skönt sätt” kan du hitta just det ljud du vill ha, utan att skruva ihjäl dig på mixerbordet.
Varje mikrofonmodell färgar ljudet på sitt eget sätt. Den specifika färgningen är ofta tänkt till ett enda, eller några få olika, instrument. Några mikrofoner har därför blivit kända, uppskattade och frekvent använda just på grund av dess egenskaper. Som exempel kan vi ta Shure SM58 som är en av världens vanligaste mikrofoner för sång live.
Visst finns det vad tillverkare vill kalla för ”allround-mikrofoner” men de är lite som piffi-all-kryddan i skolmatsalen … eller en storlek för alla i skobutiken.
Vad olika mikrofoner passar för lär du dig av erfarenhet och kollegor. Du kan även gå in på mikrofontillverkarnas hemsidor. De flesta har listor med rekommenderade användningsområden.
Du måste inte följa tillverkarens idé om vad en specifik mikrofon är till för. Prova dig fram och upptäck nya användningsområden. Poängen är just den att med ”rätt” (eller fel;) mikrofon på rätt plats är du genast ett steg närmare det perfekta liveljudet (som alltså inte nödvändigtvis behöver vara, eller ens kan vara, i perfekt överensstämmelse med instrumentens ljudvågor).
Hitta en mikrofon som framhäver instrumentets eller röstens fördelar och dämpar dess nackdelar. Kort sagt en mikrofon som fokuserar på det som är bra och minskar det som är dåligt. Det behöver vi göra mer överlag med oss själva och i vårt samhälle, tycker jag. Låt det som är bra växa! Det ger per automatik mindre plats åt det negativa, utan att du behöver jobba så mycket med det.
Inlägget skulle bli på tok för långt om vi skulle gå djupare än så här. Vill du veta mer om olika mikrofoner; kondensatormikrofoner, dynamiska mikrofoner, karaktäristik, riktad, omni, fantommatning, pad, hipass, och så vidare, så rekommenderar jag min bok Jakten på det Perfekta PA-ljudet.
Mixerbordet
Det är mycket att tänka på när du ska välja mixerbord så därför har jag skrivit ett separat inlägg om det som heter Så väljer du rätt mixerbord.
När det gäller mixerbord låter även relativt billiga budgetbord av idag tillräckligt bra för mindre band med begränsad budget. Storleken på mixerbordet avgörs till större del av
- hur många kanaler du har behov av
- antal tappningar du önskar
- equaliserns storlek
- byggkvalitén.
Ju mer du reser runt med mixerbordet desto högre byggkvalité behöver du. Och satsa i så fall på en bra transportlåda för mixerbordet.
Analogt eller digitalt mixerbord är också en fråga att ta ställning till.
Vill du lära dig att jobba med både analoga och digitala mixerbord på ett enkelt men kraftfullt sätt?
Är du bekant med analoga mixerbord och funderar på att gå över till digitala? Vill du veta fördelar och nackdelar med analoga och digitala mixerbord? Trenden är digital men framtiden kommer fortsätta att vara både och. Vill du lära dig att jobba med både analoga och digitala mixerbord på ett enkelt men kraftfullt sätt? Då är det här kurserna för dig:
Vill du ha bättre ljud på spelningarna och på inspelningarna? Vill du veta hur ditt mixerbord funkar? Vill du bli säkrare på hur du gör oavsett vad det är för mixerbord?
Webbkursen Mixerbord Basic Steg 1 visar dig mixerbordens grundläggande principer och huvuduppgifter. Med förståelse för mixerbordens gemensamma grunder och principer kan du ta ditt kunnande och därmed ditt ljud ett steg längre. Här får du förståelse för alla mixerbord — såväl analoga som digitala, oavsett storlek.
Vill du ha bra ljud, både live och i studion? Vill du kunna både analoga och digitala mixerbord? Vill du bli vän med alla mixerbord oavsett storlek?
Webbkursen Mixerbord Basic Steg 2 visar dig vad alla knappar gör och hur du använder dem för att få bra ljud. Med de kunskaper du får i den här webbkursen kan du sätta dig in i vilket mixerbord som helst inom 10-15 minuter.
Mixar du ljud åt olika band? Eller sköter ni i bandet ljudet själva? Då kan du säkert en del redan men du vill kanske kunna mer?
Webbkursen Mixerbord Avancerad går på djupet med både digitala och analoga mixerbord. För ett bättre ljud.