Musikanterna och det Perfekta Liveljudet

I ett tidigare blogginlägg avslöjade jag att en av hemligheterna med bra liveljud är att känna till och förbättra varje länk i ljud-kedjan från musikant till publik. Första länken i kedjan är förstås musikanterna.

Musikanterna är självklart en viktig länk i hur det kommer att låta. Generellt kan man säga att det är mycket lättare att få till ett bra liveljud på rutinerade musikanter än på de som har mindre rutin. Eller som en av mina läsare, Robert Landin, tillika ljudtekniker, uttrycker saken:

”Själv har jag nog aldrig misslyckats med någon konsert där det står ett rutinerat band på scenen. Ett orutinerat band kan inga värstingriggar eller mikrofonparker som får en att dregla göra något åt. I 99 procent av fallen är det faktiskt den gamla klyschan, skit in skit ut, som gäller.”

Kort sagt är rutinerade musikanter halva ljudet.

Men som ljudtekniker kan du förstås inte byta ut orutinerade musikanter mot mer rutinerade, men du kan stötta de orutinerade både med hjälp av tekniken och rent psykologiskt.

Med vänlighet, hjälpsamhet och lite goda råd kan du få musikanterna att känna sig trygga med både sig själva och med dig som ljudtekniker. På så sätt kan de prestera bättre på scenen än om irritation och nervositet får styra.

Tekniskt kan du stötta dem till exempel genom att åka med mer volymreglarna för att kompensera för bristande eller för stor dynamik. Du kan lägga på ett förlåtande reverb på de instrument där det passar. Använd mer kompression på enskilda instrument. Minska volymen i de partier någon musikant sjunger/spelar i otakt, falskt eller fel. Du kan använda en autotuner för att rätta till falska toner. Det här är förstås ett känsligt område att tala om, men inte desto mindre är det ett faktum att alla har vi någon gång varit nybörjare, inte övat tillräckligt, haft bristande rutin eller helt enkelt bara haft en dålig dag.

Är du musikant som rattar ditt eget ljud kan du tänka på att ju bättre du blir på ditt instrument (sång är också ett instrument i det här avseendet) desto lättare blir det att närma sig det perfekta liveljudet. Självklart går du upp på scenen med ett stämt instrument och har sjungit upp (om du ska sjunga), även om det ”bara” är soundcheck. Om du sjunger bör du ha övat på mikrofonteknik, hemma eller i replokalen. Med ökande rutin blir du säkrare och säkrare på hur det ska låta och på vad du vill ha.

Men du som musikant bör inte bara kunna spela och framträda. Du bör även kunna koppla ihop och ställa in ljudet på din egen utrustning. Väl på scenen innan konsertstart kollar du att mikrofonerna i din närhet sitter eller står kvar på rätt plats, annars fixar du till det. Ju större kunskaper du har om liveljud desto lättare blir det att fixa ljudet själv eller berätta för ljudteknikern hur du vill ha det. Bra kunskaper om liveljud ger dig realistiska förväntningar på ljudteknikern och hur det ska låta. God kännedom om möjligheter och begränsningar ökar förstås dina chanser att få till det utljud som du och bandet önskar.

Omvänt bör du som ”bara” är ljudtekniker kunna lite musikteori och helst spela något instrument. Det ökar väsentligt förståelsen för musikanternas perspektiv vilket självklart underlättar kommunikationen er i mellan.

I andra blogginlägg fortsätter vi att se vad du kan förbättra, länk för länk i ljudkedjan, samt vad du som musikant och ljudtekniker bör tänka på att för att det ska låta så bra som möjligt.

Boken Bästa Liveljudet - Vad du kan förbättra och Hur du gör det

Boken Bästa Liveljudet ger dig min grundläggande filosofi och tanke bakom bra liveljud. Du kan lite grann eller ganska mycket om mixerbord och ljudanläggningar men vill veta hur du kramar ut det bästa ur dem. Ibland, eller ofta, har du problem med dåligt ljud, brum och rundgång. Du vill veta hur ordnar det bästa liveljudet för såväl publiken som för musikerna på scenen.

Hans Nicklasson andra bok - Bästa Liveljudet

Bästa Liveljudet vänder sig till ...

  • Musiker och band som sköter ljudet själva.
  • Musiklärare som ordnar konserter eller vill lära ut liveljud till sina elever.
  • Ljudtekniker som mixar alla mindre och halvstora band därute.
  • Blivande musiker och ljudtekniker på gymnasie-, folkhögskole- eller högskolenivå.

Du är på ...

  • Nybörjarnivå
  • Hobbynivå
  • Halvprofessionell nivå
  • Utbildning.

Boken finns som både som e-bok och tryckt bok.

Kommentera gärna! Eller läs andras kommentarer, här nedanför.

  • Hej har köpt och läst boken om liveljud och jakten på det perfekta pa ljudet ,gillar den väldigt bra

  • >