Min första tryckta skrift, Ljudteknik A
Jakten på det perfekta PA-ljudet
Under hela 90-talet och en bit in på 00-talet jobbade jag jättemycket, mestadels mer än heltid, dels på gymnasiet men också som ljudtekniker i mitt egna företag, HN Ljuddesign, som jag startade 1998.
Jag började längta efter att göra något nytt och styra min tid mer själv. I alla fall delvis. Tankarna på att skriva en riktig bok tog form. Men innan jag knappt påbörjat boken gick jag in i väggen ...
Men inget ont utan något gott med sig. Jag lärde mig att balansera arbete och fritid på ett bättre sätt efter det. Ett drygt halvår efter mitt hårda möte med väggen var jag tillbaka på heltid som lärare och ljudtekniker på gymnasiets estetprogram, men kände fortfarande att jag ville fortsätta skriva på boken. Det var dock svårt att hinna med vid sidan av ett heltidsjobb, speciellt med tanke på att jag skulle ta det lugnare.
Optimistisk som jag är tog jag tjänstledigt i fem veckor år 2004, för att ”skriva färdigt boken”. Några veckor räckte förstås inte på länga vägar, så inför 2005 ansökte jag om ett friår. Detta var en arbetsmarknadspolitisk åtgärd vid den tiden som tyvärr togs bort sedan. Syftet var att ge en långtidsarbetsarbetslös möjlighet att komma in på arbetsmarknaden igen i utväxling mot att en anställd (som jag) fick ett års betald ledighet (på a-kassenivå) för att söka sig nya vägar.
Efter många och besvärliga turer fick jag friåret beviljat. Jag fick själv leta upp en lämplig ersättare och jag hittade via rekommendationer, Thomas Irgard, en duktig och självgående ljudtekniker med ett förflutet som bland annat högtalarkonstruktör och grundare till PA-firman Hog music.
Under mitt friår 2005 skrev jag större delen av boken Jakten på det perfekta PA-ljudet. Efter friåret bestämde jag mig för att gå ned till halvtid på gymnasiet och satsa resten på min bok och mitt egna företag.
Thomas tog över halva min tjänst och vi blev kollegor. Vi jobbade tillsammans med undervisning och konserter på skolan under tio år. Det var roligare att vara två om detta och det gjorde stor skillnad att inte vara ensam om allt som rörde ljudtekniken (studior och PA) och våra ljudkurser på skolan.
I april 2006 kom min bok ut! Boken fick fina recensioner och mycket positiv uppmärksamhet, inte minst från gymnasie- och högskolor med utbildningar i ljudteknik.
Till dags dato har den sålt över 5 900 exemplar (september 2019). Det fanns ingen annan uppdaterad bok om liveljud på svenska när boken kom ut. Det var en av anledningarna till att den blev en formidabel succé för en såpass smal bok utgiven på eget förlag.
Sjuttiofem procent av landets estetprogram köpte in boken till sina grupper i ljudteknik och musikproduktion. Studieförbund, församlingar, PA-firmor och tusentals privatpersoner blev också mina kunder.
Ett hundratal bibliotek runt om i landet köpte in boken. Min bok blev också inläst som Daisy talbok för synskadade.
"Skrivarlyan" - S/Y Lova - en Amigo 23:a
Under sommaren 2005 satt jag mycket i min segelbåt Lova och skrev. Här ligger hon på en liten ö utanför Koster.
Jag satt också och skrev mycket på olika skärgårdsrestauranger utmed Västkusten. De flesta restaurangägare verkade tycka att det var pittoreskt att någon satt och skrev på en bok i deras restaurang. Det var ofta på dagtid när det regnade och de ändå inte hade så mycket folk. Det var nog bra för dem att det inte var helt tomt i lokalen när presumtiva matgäster tittade in.
För mig var det förstås trevligt att sitta i en härlig miljö och skiva, dricka kaffe och ta en lunch. Vid den tiden var det heller inte lika vanligt med laptops och att folk satt med dem på lokal. Det kändes privilegierat att kunna sitta så och jobba, var jag ville, när jag ville. Självklart krävdes en hel del självdisciplin för att få boken klar och det fanns förstås inte heller några garantier för att den skulle sälja bra. Men en starkt drivkraft var att få dela med mig av alla de kunskaper som jag hade samlat på mig om liveljud under många år som ljudtekniker och lärare. Det kändes som slöseri att jag skulle sitta och hålla på dem själv.
Laptopens batteritid var undermålig men det gick alltid bra att få låna ett uttag. Wifi var sällsynt och mobilt bredband knappt uppfunnet men det räcker med Word för att skriva en bok. I ett senare skede fick texten importeras in i ett layout-program (Adobe Pagemaker, som senare ersattes av Indesign) för att få allt att se ut som jag ville.
Ett drygt ton böcker hemma ...
De första åren hade jag boklagret hemma. Jag tog emot, packade och skickade alla order själv. Enstaka böcker gick vanligen som A-post och fick lämnas in på närmaste postombud, som var den lokala ICA-handlaren. Paket skickades med Schenker som kom och hämtade med sina stora lastbilar. Jag bodde lite ute på landet då så chaufförerna klagade på dålig väg med lågt hängande grenar...
Jag letade länge efter ett lager med personal som kunde skicka böckerna åt mig. Till slut hittade jag ett företag i Helsingborg. Det fungerade jättebra och gör så än idag.
2007 var jag med på Ljud- och bildmässan (LLB) i Sollentuna. Med mina begränsade resurser så hyrde jag in mig på minsta möjliga yta ( 1 kvm...) och fick ett litet men välbesökt prång mellan två stora företag. (De hade kanske 50 kvm vardera ...)
Boken gick att köpa till mässpris och ett 100-tal besökare (både privatpersoner, skolor och företag) slog till direkt. Många hade redan köpt den men det var trevligt att träffa kunderna i verkligheten. Jag fick många goda vitsord för mitt arbete och det kändes förstås bra efter all tid och energi jag lagt på projektet i ensamhet vid datorn.
I och med att jag gav ut boken på eget förlag så fick jag göra allt själv - skrivande, fotande, layout, marknadsföring och så vidare. Däremot tog jag hjälp med faktagranskning och korrekturläsning av kunniga goda vänner. Jag är fortfarande tacksam för den hjälp jag fick av dem. Du kan läsa mer om dem under "Författarens tack!" på sidan 398 i min bok.
Tidningen Studio
2009 kontaktade tidningen Studio mig och undrade om jag kunde skriva en artikelserie om liveljud för dem. Vi spånade fram en gemensam idé som resulterade i ett 10-tal artiklar. Efter det blev det ytterligare cirka 20 artiklar om tre fyra sidor vardera. Totalt gav tidningen Studio ut ett 30-tal av mina artiklar. De var med i varje nummer från 2009 till 2011.
Studio beslutade sig även för att ge ut ett specialnummer med ett tiotal av mina artiklar samt ytterligare ett par skribenter. Den kom ut 2011. Papperstidningen är slutsåld sedan länge men den finns att köpa som pdf här
Studio var mycket trevliga att jobba med och för. Det är Björn Olsberg, Andreas Hedberg, Martin Krall och Mats Ståhlbröst som jag minns bäst. Vi hade ett givande samarbete, tycker jag. Tyvärr blev det tuffa tider för många papperstidningar, så även för Studio, som till slut fick lägga ner papperstidningen, men de lever kvar på nätet.
Vitsord i ett mejl från från Björn E Olsberg, dåvarande chefredaktör på tidningen Studio:
En konkurerande bok?
I tidningen Musikermagasinet (MM) publicerades översättningar av danske skribenten Jens Walther en artikelserie om liveljud i dess danska systertidning. Det blev sedan en bok som gavs ut av samma förlag
som tidningen. Nu fanns det plötslig en konkurrerande bok på marknaden.
Men istället för att se boken som en konkurrent så valde jag att se den som ett komplement. Jag ringde upp Björn Hansen på Hansens förlag och sa att jag ville bli återförsäljare för boken. Det gick förstås bra. Hansen förlag fick ännu en säljkanal och jag tjänade lite extra pengar på att sälja deras bok. På min sajt kunde man nu köpa alla (två) svenska böcker om liveljud.
Men jag ville ju ha den senaste boken på marknaden och egentligen tyckte jag inte att Boken om lIveljud kompletterade min bok särskilt bra. De var för lika!
Det tycktes finnas ett behov av ett komplement och ett koncentrat av tänket i den breda och djupa Jakten
på det perfekta PA-ljudet, så jag satte mig vid datorn och började skriva igen Det ledde till boken ...
Bästa liveljudet - Vad du kan förbättra och hur du gör det
En roadtrip med Bästa liveljudet
Jakten på det perfekta PA-ljudet trycktes på Elanders i Mölnlycke men efter förändringar där letade jag efter ett nytt tryckeri. Jag hittade Eskils tryckeri i Borås. Det visade sig att min gamla goda kontakt på Elanders, Magnus Falk, hade rört på sig och jobbade nu där istället. Efter det var valet lätt.
Som enmansföretagare för ett litet förlag med begränsade resurser, får jag ofta försöka hitta lösningar som inte kostar skjortan. Att bara vara författare räcker inte. Boken skulle från tryckeriet till lagret och det billigaste sättet var att köra själv med 178 kilo böcker, det vill säga 800 exemplar. Samtidigt fick jag tillfället och nöjet att besöka både tryckeriet i Borås och lagret i Helsingborg, något som faktiskt inte skett tidigare.
Boksignering av Bästa Liveljudet
I augusti 2014 satt jag på Janssons musik i Uddevalla och signerade böcker. Butiken drivs av den mycket kunnige eldsjälen Hans Nyman, som förstås också säljer mina böcker. Ska du köpa gitarr, förstärkare, etcetera, så kan jag varmt rekommendera honom.
Förhandsbeställningar
Jag tog upp ett antal förhandsbeställningar på Bästa liveljudet där kunden fick betala i förväg och i gengäld fick ett reducerat pris samt ett numrerat och signerat exemplar av boken. Alla de exemplaren skickades hemifrån mig, nästan som på "den gamla goda tiden" med Jakten på det perfekta PA-ljudet. 🙂
Hur titeln "Jakten på det perfekta PA-ljudet" kom till
Missa inte ...
"Skolans stora musikaler drog tusentals besökare, men tyvärr ..."
"25 trådlösa system och 64 kanaler igång på mixern."
"Succé för 'Musikproduktion online' på ett 60-tal av landets estetprogram."
"Webbkurserna tar form på Teneriffa ..."
- Förändringar och framtid: hur citatet; Do what you can, with what you have, where you are, fick en ny innebörd. (Citat: Theodore Roosevelt)
Fortsättning följer snart ...
Kul att få lära känna våran Lärare genom denna läsning.
Dina kurser och böcker har hjälp mig många gånger både vid inspelning och live.
Tack Hans
Tack Lasse det var roligt att höra! 🙂
Fantastiskt trevlig läsning Hans! 🙂 Liksom din bok, den har verkligen hjälpt mig till ett mycket bättre sound i replokalen 🙂
Tack Mats! Det var roligt att höra! 🙂