Hans Nicklasson och jakten på det perfekta PA-ljudet

Jag, Hans Nicklasson, är författare till boken Jakten på det perfekta PA-ljudet och många tror att titeln anspelar på humorprogrammet Nilecity 105,6 som gick på SVT under 90-talet. Handlingen utspelar sig på en radiostation och där pratas det bland annat om det perfekta ljudet. Men jag valde titeln av två andra anledningar. Jag ska återkomma till dem, men det hela började med ...

Min första tryckta skrift, Ljudteknik A

I del 1 av min historia ("Från trasiga TV-apparater till Bästa liveljudet") så berättade jag bland annat att jag var lärare och ljudtekniker på Uddevalla gymnasieskolas estetprogram. I början av 90-talet började jag undervisa i kursen som då hette Ljudteknik (sedermera Musikproduktion).

Vid den här tiden fanns i princip ingen litteratur på svenska om ljudteknik så på fritiden skrev jag mycket av mitt undervisningsmaterial själv. Först i lösbladsform, som kördes i skolans kopiator.

Efter ett antal år satte jag ihop ett häfte, Ljudteknik A, som jag tryckte upp på ett tryckeri i en begränsad upplaga, och använde i min undervisning. Den kom ut 2004 och finns inte längre till försäljning.
Ljudteknik A - första boken av Hans Nicklasson

Här syns ett välanvänt exemplar av min första skrift, Ljudteknik A, ett häfte på 60 sidor.


Jakten på det perfekta PA-ljudet

Under hela 90-talet och en bit in på 00-talet jobbade jag jättemycket, mestadels mer än heltid, dels på gymnasiet men också som ljudtekniker i mitt egna företag, HN Ljuddesign, som jag startade 1998.

Jag började längta efter att göra något nytt och styra min tid mer själv. I alla fall delvis. Tankarna på att skriva en riktig bok tog form. Men innan jag knappt påbörjat boken gick jag in i väggen ...


En typisk vägg att gå in i ...

Väggen - en jobbig men lärorik bekantskap 2003 ...


Men inget ont utan något gott med sig. Jag lärde mig att balansera arbete och fritid på ett bättre sätt efter det. Ett drygt halvår efter mitt hårda möte med väggen var jag tillbaka på heltid som lärare och ljudtekniker på gymnasiets estetprogram, men kände fortfarande att jag ville fortsätta skriva på boken. Det var dock svårt att hinna med vid sidan av ett heltidsjobb, speciellt med tanke på att jag skulle ta det lugnare.

Optimistisk som jag är tog jag tjänstledigt i fem veckor år 2004, för att ”skriva färdigt boken”. Några veckor räckte förstås inte på länga vägar, så inför 2005 ansökte jag om ett friår. Detta var en arbetsmarknadspolitisk åtgärd vid den tiden som tyvärr togs bort sedan. Syftet var att ge en långtidsarbetsarbetslös möjlighet att komma in på arbetsmarknaden igen i utväxling mot att en anställd (som jag) fick ett års betald ledighet (på a-kassenivå) för att söka sig nya vägar.

Efter många och besvärliga turer fick jag friåret beviljat. Jag fick själv leta upp en lämplig ersättare och jag hittade via rekommendationer, Thomas Irgard, en duktig och självgående ljudtekniker med ett förflutet som bland annat högtalarkonstruktör och grundare till PA-firman Hog music.

Thomas Irgard min tidgare kollega på Uddevalla gymnasieskola, Estetiska programmet, Sinclair

Thomas Irgard, duktig ljudtekniker och tidigare kollega på Uddevalla gymnasieskola, Estetiska programmet, Sinclair.


Under mitt friår 2005 skrev jag större delen av boken Jakten på det perfekta PA-ljudet. Efter friåret bestämde jag mig för att gå ned till halvtid på gymnasiet och satsa resten på min bok och mitt egna företag.

Thomas tog över halva min tjänst och vi blev kollegor. Vi jobbade tillsammans med undervisning och konserter på skolan under tio år. Det var roligare att vara två om detta och det gjorde stor skillnad att inte vara ensam om allt som rörde ljudtekniken (studior och PA) och våra ljudkurser på skolan.

I april 2006 kom min bok ut! Boken fick fina recensioner och mycket positiv uppmärksamhet, inte minst från gymnasie- och högskolor med utbildningar i ljudteknik.

Till dags dato har den sålt över 5 900 exemplar (september 2019). Det fanns ingen annan uppdaterad bok om liveljud på svenska när boken kom ut. Det var en av anledningarna till att den blev en formidabel succé för en såpass smal bok utgiven på eget förlag.

Sjuttiofem procent av landets estetprogram köpte in boken till sina grupper i ljudteknik och musikproduktion. Studieförbund, församlingar, PA-firmor och tusentals privatpersoner blev också mina kunder.

Ett hundratal bibliotek runt om i landet köpte in boken. Min bok blev också inläst som Daisy talbok för synskadade.

Jakten på det Perfekta PA-ljudet - Bibeln om liveljud - 9789163181450-9163181452

Min första "riktiga" bok, Jakten på det perfekta PA-ljudet, blev en stor succé och är så fortfarande. En bibel om liveljud. Med sina 412 sidor får du veta det mesta du behöver veta om liveljud.


"Skrivarlyan" - S/Y Lova - en Amigo 23:a

Boken Jakten på det perfekta PA-ljudet skrevs bland annat i segelbåten Lova

Under sommaren 2005 satt jag mycket i min segelbåt Lova och skrev. Här ligger hon på en liten ö utanför Koster.

Jag satt också och skrev mycket på olika skärgårdsrestauranger utmed Västkusten. De flesta restaurangägare verkade tycka att det var pittoreskt att någon satt och skrev på en bok i deras restaurang. Det var ofta på dagtid när det regnade och de ändå inte hade så mycket folk. Det var nog bra för dem att det inte var helt tomt i lokalen när presumtiva matgäster tittade in.

För mig var det förstås trevligt att sitta i en härlig miljö och skiva, dricka kaffe och ta en lunch. Vid den tiden var det heller inte lika vanligt med laptops och att folk satt med dem på lokal. Det kändes privilegierat att kunna sitta så och jobba, var jag ville, när jag ville. Självklart krävdes en hel del självdisciplin för att få boken klar och det fanns förstås inte heller några garantier för att den skulle sälja bra. Men en starkt drivkraft var att få dela med mig av alla de kunskaper som jag hade samlat på mig om liveljud under många år som ljudtekniker och lärare. Det kändes som slöseri att jag skulle sitta och hålla på dem själv.

Laptopens batteritid var undermålig men det gick alltid bra att få låna ett uttag. Wifi var sällsynt och mobilt bredband knappt uppfunnet men det räcker med Word för att skriva en bok. I ett senare skede fick texten importeras in i ett layout-program (Adobe Pagemaker, som senare ersattes av Indesign) för att få allt att se ut som jag ville.


Ett drygt ton böcker hemma ...

1000 böcker på lager hemma - Jakten på det perfekta PA-ljudet

Jakten på det perfekta PA-ljudet: 1000 böcker på lager hemma. 🙂

De första åren hade jag boklagret hemma. Jag tog emot, packade och skickade alla order själv. Enstaka böcker gick vanligen som A-post och fick lämnas in på närmaste postombud, som var den lokala ICA-handlaren. Paket skickades med Schenker som kom och hämtade med sina stora lastbilar. Jag bodde lite ute på landet då så chaufförerna klagade på dålig väg med lågt hängande grenar... 

Jag letade länge efter ett lager med personal som kunde skicka böckerna åt mig. Till slut hittade jag ett företag i Helsingborg. Det fungerade jättebra och gör så än idag.

Boklagret i Helsingborg

Sedan många år sköter ett företag i Helsingborg lagerhållning, packning och utskick av mina böcker.


Ljud- och bildmässan LLB 2007

Skylten ovanför entréen till Ljud- och bildmässan (LLB) i Sollentuna 2007.

Ljud- och bildmässan i Sollentuna 2007 med Jakten på det perfekta PA-ljudet

Jag på Ljud- och bildmässan (LLB) i Sollentuna 2007, med mässans minsta monter.

2007 var jag med på Ljud- och bildmässan (LLB) i Sollentuna. Med mina begränsade resurser så hyrde jag in mig på minsta möjliga yta ( 1 kvm...) och fick ett litet men välbesökt prång mellan två stora företag. (De hade kanske 50 kvm vardera ...)

Boken gick att köpa till mässpris och ett 100-tal besökare (både privatpersoner, skolor och företag) slog till direkt. Många hade redan köpt den men det var trevligt att träffa kunderna i verkligheten. Jag fick många goda vitsord för mitt arbete och det kändes förstås bra efter all tid och energi jag lagt på projektet i ensamhet vid datorn.

I och med att jag gav ut boken på eget förlag så fick jag göra allt själv - skrivande, fotande, layout, marknadsföring och så vidare. Däremot tog jag hjälp med faktagranskning och korrekturläsning av kunniga goda vänner. Jag är fortfarande tacksam för den hjälp jag fick av dem. Du kan läsa mer om dem under "Författarens tack!" på sidan 398 i min bok.


Tidningen Studio

2009 kontaktade tidningen Studio mig och undrade om jag kunde skriva en artikelserie om liveljud för dem. Vi spånade fram en gemensam idé som resulterade i ett 10-tal artiklar. Efter det blev det ytterligare cirka 20 artiklar om tre fyra sidor vardera.  Totalt gav tidningen Studio ut ett 30-tal av mina artiklar. De var med i varje nummer från 2009 till 2011.

Studio beslutade sig även för att ge ut ett specialnummer med ett tiotal av mina artiklar samt ytterligare ett par skribenter. Den kom ut 2011. Papperstidningen är slutsåld sedan länge men den finns att köpa som pdf här

Studio var mycket trevliga att jobba med och för. Det är Björn Olsberg, Andreas Hedberg, Martin Krall och Mats Ståhlbröst som jag minns bäst. Vi hade ett givande samarbete, tycker jag. Tyvärr blev det tuffa tider för många papperstidningar, så även för Studio, som till slut fick lägga ner papperstidningen, men de lever kvar på nätet.

Tidningen Studio Liveljud special 2009

Vitsord i ett mejl från från Björn E Olsberg, dåvarande chefredaktör på tidningen Studio:

Vitsord till Hans Nicklasson från Björn Olsberg, dåvarande chefredaktör på tidningen Studio.

En konkurerande bok?

I tidningen Musikermagasinet (MM) publicerades översättningar av danske skribenten Jens Walther en artikelserie om liveljud i dess danska systertidning. Det blev sedan en bok som gavs ut av samma förlag
som tidningen. Nu fanns det plötslig en konkurrerande bok på marknaden.

Men istället för att se boken som en konkurrent så valde jag att se den som ett komplement. Jag ringde upp Björn Hansen på Hansens förlag och sa att jag ville bli återförsäljare för boken. Det gick förstås bra. Hansen förlag fick ännu en säljkanal och jag tjänade lite extra pengar på att sälja deras bok. På min sajt kunde man nu köpa alla (två) svenska böcker om liveljud.

Men jag ville ju ha den senaste boken på marknaden och egentligen tyckte jag inte att Boken om lIveljud kompletterade min bok särskilt bra. De var för lika!

Det tycktes finnas ett behov av ett komplement och ett koncentrat av tänket i den breda och djupa Jakten
på det perfekta PA-ljudet
, så jag satte mig vid datorn och började skriva igen Det ledde till boken ...


Bästa liveljudet - Vad du kan förbättra och hur du gör det

Hans Nicklasson andra bok - Bästa Liveljudet

Boken Bästa Liveljudet kom ut 2014.

Bästa Liveljudet med Hans Nicklasson och Magnus Falk på Eskils tryckeri

Bästa liveljudet precis kommen ur tryckpressen på Eskils tryckeri med projektledare Magnus Falk.

En roadtrip med Bästa liveljudet

Jakten på det perfekta PA-ljudet trycktes på Elanders i Mölnlycke men efter förändringar där letade jag efter ett nytt tryckeri. Jag hittade Eskils tryckeri i Borås. Det visade sig att min gamla goda kontakt på Elanders, Magnus Falk, hade rört på sig och jobbade nu där istället. Efter det var valet lätt.


Bästa Liveljudet - transport från tryckeriet till lagret

800 exemplar av Bästa liveljudet på roadtrip från Eskils tryckeri i Borås till lagret i Helsingborg.

Som enmansföretagare för ett litet förlag med begränsade resurser, får jag ofta försöka hitta lösningar som inte kostar skjortan. Att bara vara författare räcker inte. Boken skulle från tryckeriet till lagret och det billigaste sättet var att köra själv med 178 kilo böcker, det vill säga 800 exemplar. Samtidigt fick jag tillfället och nöjet att besöka både tryckeriet i Borås och lagret i Helsingborg, något som faktiskt inte skett tidigare.

Bästa Liveljudet - Linda på lagret

Bästa liveljudet framme på lagret. Här med duktiga Linda, som sedan länge tillbaka sköter paketering och utskick av mina båda böcker.


Boksignering av Bästa Liveljudet

I augusti 2014 satt jag på Janssons musik i Uddevalla och signerade böcker. Butiken drivs av den mycket kunnige eldsjälen Hans Nyman, som förstås också säljer mina böcker. Ska du köpa gitarr, förstärkare, etcetera, så kan jag varmt rekommendera honom.

Bästa Liveljudet - boksignering Janssons musik

Boksignering av Bästa liveljudet på Janssons Musik i Uddevalla.


Förhandsbeställningar

Jag tog upp ett antal förhandsbeställningar på Bästa liveljudet där kunden fick betala i förväg och i gengäld fick ett reducerat pris samt ett numrerat och signerat exemplar av boken. Alla de exemplaren skickades hemifrån mig, nästan som på "den gamla goda tiden" med Jakten på det perfekta PA-ljudet. 🙂

Bästa liveljudet - utskick

De signerade förhandsbeställda exemplaren packades och skickades hemmifrån. Här med god hjälp av yngsta dottern.

Bästa liveljudet nummer ett

Han som var allra först med att beställa Bästa Liveljudet fick nummer ett, med signatur förstås! Grattis Bertil! 🙂


Hur titeln "Jakten på det perfekta PA-ljudet" kom till

Men hur var det nu med titeln på min bok Jakten på det perfekta PA-ljudet?

Titeln avspeglar den filosofi har arbetssätt jag har. Det vill säga att hela tiden jaga efter att bli bättre, att inte bli nöjd utan fortsätta förbättra ljudet såväl långsiktigt som under varje låt i varje konsert. Jag utvecklar det "tänket" mer i boken.

Titeln anspelar också på den gamla filmen Jakten på den försvunna skatten från 1981, med Harrison Ford som Indiana Jones. Det var action från första bildrutan och det var så jag jobbade då helt enkelt.

Missa inte ...

  • "Skolans stora musikaler drog tusentals besökare, men tyvärr ..."

  • "25 trådlösa system och 64 kanaler igång på mixern."

  • "Succé för 'Musikproduktion online' på ett 60-tal av landets estetprogram."

  • "Webbkurserna tar form på Teneriffa ..."

  • Förändringar och framtid: hur citatet; Do what you can, with what you have, where you are, fick en ny innebörd. (Citat: Theodore Roosevelt)

Fortsättning följer snart ...

  • Kul att få lära känna våran Lärare genom denna läsning.
    Dina kurser och böcker har hjälp mig många gånger både vid inspelning och live.
    Tack Hans

  • Fantastiskt trevlig läsning Hans! 🙂 Liksom din bok, den har verkligen hjälpt mig till ett mycket bättre sound i replokalen 🙂

  • >