PS. Om du har missat "Att välja mixerbord del 1", så kan du ladda ner den som pdf här
Budget-, standard- eller lyxmixerbord?
Man kan säga att det finns tre segment (mer flytande gränser förstås) av mixerbordens status och kvalité: budget, standard eller lyx. Jag vill inte nämna några märken eller modeller därför att flera tillverkare har modeller i olika segment. Sök runt lite på nätet på de stora mixerbordstillverkarna: Soundcraft, Midas, Allen-heath, Mackie, Behringer, Yamaha med flera, så ger det ofta sig självt vilket segment de olika mixerborden hamnar i.
Kanske räcker en budgetmixer för dina behov. Du får mycket för pengarna idag. Spelar/mixar du mycket kanske du ska satsa på skiktet ovanför. Är det så mycket bättre? Och är lyx verkligen nödvändigt? När uppstår de behoven? Och hur får du råd?
Mixerbord i budgetklassen
I budgetklassen går det att få mycket för relativt lite pengar, men man får göra avkall på hållbarheten. Detta är mixrar som trivs bäst i hemmets vrå eller i den egna replokalen med bara en eller ett bands användare. Ska du släpa runt den på en mängd spelningar eller om den ska nyttjas av många olika användare rekommenderar jag att satsa på något hållbarare. Dessutom bör du satsa på en bra transportlåda (eng. case) till den.
Ljudkvalitémässigt klarar man sig ganska långt med billiga mixrar, det är framför allt headroomet som tar slut först när det börjar på att bli många instrument inkopplade som vart och ett kräver bra dynamik för att komma till sin rätt. Mikrofonförstärkarna kan vara brusiga men även billigare mixrar håller oftast låg brusnivå nu för tiden. Equalizern kanske inte har samma bett som de dyrare och så vidare.
Funktionsmässigt hittar man ändå rätt mycket på små mixerbord i budgetklassen. Visst kompromissas det, men ofta finner man smarta lösningar som utökar anvädningsområdena och gör de små mixerborden flexibla.
Mixerbord i lyxklassen - top of the line
Lyxskiktet ger dig hållbarhet, excellent ljudkvalité och de allra flesta funktioner du kan komma att behöva.
Sammanfattningsvis kan jag säga att om du har lite pengar kan du ändå skaffa en mixer i bästa budgetklass som tar dig relativt långt. Har du lite mer pengar, satsar lite mer seriöst och är ute och spelar eller kör ljud en hel del, lönar det sig att gå upp till standardskiktet. Annars lär du snart växa ur din mixer – om den inte går sönder innan dess. Arbetar du helt professionellt kommer du antagligen använda dig av både standard och lyx-varianterna, beroende på vilken budget som finns tillgänglig. Ett lyxbord ska dra in de extra pengar det kostar att köpa eller hyra det, om du inte bara har det som hobby och råkar ha gott om pengar. Samtidigt är det förstås ett ovärderligt, ibland nödvändigt, verktyg om du jobbar med större artister, stora evenemang eller i stora lokaler och på arenor.
Live- eller studiomixer? Vad behöver du och vad är skillnaden?
- ett kontrollrumslyssningsblock dit kontrollrumsmonitorerna ansluts. Kontrollrumsutgångarna har sin egen volymkontroll som är fristående från masterreglarna. Solofunktionen på ett studiobord stänger av alla andra instrument i kontrollrumslyssningen.
- two-track-return, en stereoingång direkt till mastern för att lyssna på den pågående nermixning till ett stereospår eller den färdiga tvåkanalsmixen (från datorn eller någon annan tvåspårs master(band)spelare).
- monitorkanaler/(tape-)returer, för lyssning på varje kanal under inspelningen.
- en utgång på varje kanal (direct out). Det är dock inte en ren studiofunktion men direct out är i princip nödvändigt för seriös flerkanalsinspelning. Många mindre mixerbord saknar det.
Vet du med dig att du vill använda mixerbordet för inspelning också, är det bra om det finns direct out på varje kanal och att studiobordens specifika funktioner finns med. För rent live-bruk klarar du dig utan dem, men direct out kan någon gång då och då vara användbart även i live-situationer.
Finns det inbyggda effektprocessorer i alla mixerbord?
Nej, det är inte alla mixerbord som har inbyggda effektprocessorer. Små analoga mixerbord och alla digitala mixerbord brukar ha det. När det gäller mellanstora och större analoga mixerbord brukar du istället själv få välja och koppla on externa effektprocessorer efter behov.
Effektprocessorer i små analoga mixerbord
Små analoga mixerbord kan ha enklare digitala effektprocessorer inbyggda. Det brukar då finnas ett mindre antal (ofta 16) färdiga fabriksprogam för reverb, delay, chorus etc.
Fördelen är förstås att man slipper bekosta, koppla in och ha med sig extern utrustning. Nackdelen är att ljudkvalitén sällan är i toppklass och möjligheterna är begränsade jämfört med de flesta externa processorer. Det går dock nästan alltid att ansluta externa processorer istället för, eller som komplement till, den interna.
Effektprocessorer i mellanstora och större analoga mixerbord
Mellanstora och större analoga mixerbord har sällan interna effektprocessorer. Det ger större valfrihet, och är mer "på riktigt", att koppla till de externa effektprocessorer man önskar.
Effektprocessorer i digitala mixerbord
Digitala mixerbord i alla storlekar brukar ha flera interna effektprocessorer av ganska god till hög kvalité. Därför är det relativt sällan som det behövs externa processorer. Fördelen är att det krävs mindre plats både vid mixplats och i lastbilen. Kostnaden blir ibland lägre, jämfört med ett analogt mixerbord i samma storlek och med motsvarande kringutrustning. Nackdelen är att det generella faktum att digitala mixerbord inte har allt åtkomligt för direkt justering.
Grafisk equaliser i mixerbordet? Till vad?
Grafisk equaliser
En grafisk equaliser applicerad på mastern (masterequaliser) kan hjälpa dig att kompensera för lokalens akustik, få bort rundgångar och i viss mån kompensera för PA-anläggningens svagheter.
En del mindre mixerbord har små masterequalisrar inbyggda (ofta 7-bands). De har för få, och därmed för breda band, för att kunna vara det där precisionsverktyget som man egentligen behöver. Men visst kan de ändå vara till en viss nytta. För mer seriös användning behövs externa masterequalisrar med 15 eller helst 31 band.
PS. I min bok, Jakten på det perfekta PA-ljudet, kapitel 7 samt sidan 289-292 i kapitel 21 om intrimning, kan du läsa exakt hur du går till väga för att koppla in och justera masterequlisern.
Vill du lära dig att jobba med både analoga och digitala mixerbord på ett enkelt men kraftfullt sätt?
Är du bekant med analoga mixerbord och funderar på att gå över till digitala? Vill du veta fördelar och nackdelar med analoga och digitala mixerbord? Trenden är digital men framtiden kommer fortsätta att vara både och. Vill du lära dig att jobba med både analoga och digitala mixerbord på ett enkelt men kraftfullt sätt? Då är det här kurserna för dig:
Vill du ha bättre ljud på spelningarna och på inspelningarna? Vill du veta hur ditt mixerbord funkar? Vill du bli säkrare på hur du gör oavsett vad det är för mixerbord?
Webbkursen Mixerbord Basic Steg 1 visar dig mixerbordens grundläggande principer och huvuduppgifter. Med förståelse för mixerbordens gemensamma grunder och principer kan du ta ditt kunnande och därmed ditt ljud ett steg längre. Här får du förståelse för alla mixerbord — såväl analoga som digitala, oavsett storlek.
Vill du ha bra ljud, både live och i studion? Vill du kunna både analoga och digitala mixerbord? Vill du bli vän med alla mixerbord oavsett storlek?
Webbkursen Mixerbord Basic Steg 2 visar dig vad alla knappar gör och hur du använder dem för att få bra ljud. Med de kunskaper du får i den här webbkursen kan du sätta dig in i vilket mixerbord som helst inom 10-15 minuter.
Mixar du ljud åt olika band? Eller sköter ni i bandet ljudet själva? Då kan du säkert en del redan men du vill kanske kunna mer?
Webbkursen Mixerbord Avancerad går på djupet med både digitala och analoga mixerbord. För ett bättre ljud.