PA-anläggningens inställningar

4 saker många missar att göra med sin PA-anläggning före soundcheck

PA-anläggning set upVill du ha det bästa liveljudet är det viktigt att du väl förberedd redan innan soundcheck. Här är fyra saker du kan göra för att ljudet ska bli bättre och eliminera risken för kaotiska soundcheckar.

  1. Förinställningar (Set up)
  2. Testköra alla system (Line check)
  3. Optimera nivåer
  4. Stämma av rummet

1. Förinställningar
En hel del av PA-anläggningens inställningar kan och bör du göra i förväg. Det snabbar upp soundchecken och minskar risken för att stress och irritation uppstår. Många knappar och rattar vet du redan innan hur de ska ställas in, eller hur? Det kan till exempel vara att:

  • sätta upp signalvägarna för publikljud, medhörning och effekter.
  • märka upp mixerbordet och annan utrustning med instrument, medhörningssystem, kanalnummer, etc.
  • slå på fantommatningen på de kanaler som har kondensatormikrofoner eller aktiva lineboxar.
  • aktivera och ställ in hipassfiltret på aktuella kanaler.
  • och så vidare.

2. Testkör din PA-anläggning
Att testa så att alla signaler kommer fram och går dit de ska brukar i din PA-anläggning kallas för att göra en line check. Fördelen med att göra det i god tid innan soundcheck är att du slipper felsöka, fixa och reparera medan bandet väntar på scenen.

  • Får du signal från alla mikrofoner och lajnade instrument på de kanaler du tänkt dig?
  • Får du ljud ut i publikhögtalarna på båda sidor?
  • Ligger vänster och höger rätt?
  • Får du ljud ut i alla monitorsystem?
  • Får du signal in i de effektprocessorer du vill använda?
  • Får du signal från effektprocessorerna till mixerbordets stereoreturer?
  • Får du signal genom eventuella övriga signalkedjor?

Om inte, får du göra en systematisk felsökning. Följ signalens väg genom din PA-anläggning och se var signalen försvinner. Därefter kan du säkert lista ut varför. Det kanske är en kabel som är sönder eller någon knapp som står fel. Uteslutningsmetoden brukar ge svar, men bara om du ändrar/byter en sak i taget. Om du ändrar/byter två eller fler saker samtidigt vet du inte var felet låg. Kanske var det fel på det ena och rätt på det andra. Då har du bara flyttat på felet men inte löst det.

PA-anläggning gain

3. Optimera nivåerna i din PA-anläggning
Den här punkten handlar om att anpassa signalnivåerna mellan de olika delarna i PA-anläggningen. Det brukar kallas för att optimera gainstrukturen.

Den första nivåjusteringen brukar ofta vara mixerbordets gainratt, men till exempel så kan en mikrofon ha en pad och en synt en output level.

Om signalnivån (inte ljudnivån) är för stark någonstans på vägen mellan mikrofon och högtalare innebär det att signalen är överstyrd och du får distorsion (det distar).

Om signalen å andra sidan är för svag kanske det inte går att få tillräcklig ljudnivå på den. Brus- och brumnivåer ökar, relativt den önskade signalen. En svagare signal är också mer störningskänslig.

Grundregeln är därför att justera signalnivåerna så starkt som möjligt utan att det distar. För att hålla uppe en så stark nivå (läs, mindre störningskänslig) som möjligt kan du generellt justera upp utgående nivå och (om möjligt) istället dämpa vid ingången. Till din hjälp har du dina öron och VU/peak-mätare på din utrustning.

Ibland är utrustningen i PA-anläggningen inte anpassade för varandra. Ett ganska vanligt exempel är att det uppstår problem med dist och/eller brum när du kopplar ihop balanserad utrustning med obalanserad. Då kan du behöva någon form av "anpassningsburk" mellan de aktuella enheterna.

PA-anläggning grafisk equaliser

4. Stämma av rummet
Alla "rum" (lokalen det spelas i) har sin egen akustiska profil som består av bland annat dess eko, efterklanger och frekvensgång. Ett rum förstärker eller dämpar vissa frekvenser mer än andra, vilket kan ge problem med under- och överrepresentation samt rundgång vid vissa frekvenser.

Detta kan du komma till rätta med genom att låta (oftast) mindre av de frekvenserna gå ut i din PA-anläggning. Med hjälp av till exempel en grafisk equaliser på mixerbordets utgångar kan du dämpa (och eventuellt förstärka) de frekvenser som ger problem i rummet.

Det finns olika metoder att hitta dem, till exempel en spektrumanalysator, generera kontrollerad rundgång och dra ner rundgångsfrekvenserna eller lyssna på din egen referensmusik i PA-anläggningen och avgöra vad som skiljer den från din egen referenslyssning.

Mikrofonen omvandlar ljudvågor till elektriska vågor.

Vad du kan förbättra och hur du gör det, länk för länk i ljudkedjan

Mitt grundläggande budskap för ett bättre liveljud är att syna och förbättra alla länkar i din PA-anläggning, istället för att försöka ordna allt med mixerbordet.

Tidigare inlägg i serien:
1. Bra Liveljud är viktigt för totalupplevelsen av en konsert. Närma dig det perfekta Liveljudet genom att (2.) förbättra varje länk i ljudkedjan, från musiker till publik. Alla länkar i kedjan har förbättringspotential.
3. Musikanterna
4. Musikinstrumenten
5. Att välja rätt mikrofon
6. Sätt mikrofonen rätt
7. Välj Rätt Ljudanläggning

Detta inlägg:

8. PA-anläggningens inställningar

Kommande inlägg:
9. Mixerbordets placering 10. Ljudteknikerns förmågor 11. Scenljudets styrka och kvalité 12. Monitorhögtalarnas placering 13. FOH-högtalarnas placering 14. Lokalens akustik 15. Publiken.

Kommentera gärna! Eller läs andras kommentarer, längst ned på sidan!
Var med och Skapa Bra Liveljud! Anmäl dig här (om du inte redan är med).

Om mig och böckerna om Liveljud

Hans Nicklasson - Ljudteknikern.se”Min mission är att sprida mina kunskaper och erfarenheter till alla sorters ljudtekniker och musiker om hur man skapar bra PA-ljud genom att förena tekniskt kunnande med känsla för ljudet och musiken.”

Hans Nicklasson, Ljudtekniker och författare till …
Bästa Liveljudets omslagBästa Liveljudet - Vad du kan förbättra och Hur du gör det
Boken serverar dig författarens filosofi bakom det bästa liveljudet.
Den passar dig som har musik och liveljud som en hobby
och upp till mer eller mindre professionell nivå.
148 sidor.

Mer Info och Beställning
Jakten på det Perfekta PA-ljudet - Bibeln om LiveljudJakten på det perfekta PA-ljudet – Bibeln om Liveljud
För musiker som rattar sitt eget ljud. För utbildningar och självstudier.
En handbok i Ljudteknik för dig som jobbar med PA-ljud.
Om Ljudteknikern, Utrustning, Riggning och Mixning.
412 sidor + 3 Bonuskapitel On Line på köpet.

Mer Info och Beställning

Mer Resurser på Ljudteknikern.se

Boken om Liveljud av Jens WaltherBoken om LiveLjud av Jens Walther
Lär dig liveljud från grunden. Du kanske är musiker som vill bredda ditt kunnande och begripa mer av vad liveljudteknikern pratar om? Eller du kanske vill gå hela vägen och bli liveljudtekniker själv? Oavsett vilket kommer du att ha stor nytta av Boken om liveljud.
Live-paketetLivePaketet
2 böcker + 5 pdf:er + LED light + fri frakt = LivePaketet.
Jakten på det Perfekta PA-ljudet – Bibeln om Liveljud.
Plus ”Boken om Liveljud” av Jens Walther.
Perfekt för dig som vill ha båda böckerna.
Blogg om PA-ljudBlogg om PA-ljud
Ta del av mina bästa tips om hur du skapar bra PA-ljud
Följ inlägg och kommentarer.
Kommentera själv om du vill.
Gratis medlemskap!
Att välja MixerbordAtt välja Mixerbord – gratis pdf
Att välja Mixerbord. Mina bästa råd gratis.
Ladda ner en 10-sidig pdf-guide om Mixerbord.
Tips till dig som vill köpa, hyra eller
lära dig mer om mixerbord.
>