Vad är bra liveljud / PA-ljud?

Vad menas egentligen med bra livejud? När är ljudet bra? Hur låter det då?

Det finns nog olika svar på den frågan beroende på vem du frågar, för bra livejud är en delvis subjektiv upplevelse. Men det finns också objektiva och mätbara aspekter av bra iiveljud. När de är bra brukar även den personliga uppfattningen av bra liveljud infinna sig. Till att börja med kan vi konstatera att liveljud och PA-ljud är synonymer, för den som undrar.

Liveljud och PA-ljud är synonymer.

Här blandar jag subjektiva och objektiva aspekter och definierar bra liveljud som när:

  • ljudet är rent och klart, det vill säga ingen distorsion.
  • brum, brus och andra störningar ligger på en så pass svag nivå att de inte hörs.
  • hela frekvensområdet, från den lägsta basen till den högsta diskanten, återges så att alla frekvenser går fram och utan att några frekvenser ”sticker ut”.
  • alla i publiken hör lika bra oavsett var de befinner sig i lokalen.
  • det inte ”låter högtalare”.
  • ljudstyrkan är anpassad till den musikstil som spelas och det sammanhang den framförs i.
  • ljudet har bredd och djup.
  • tal och sång går fram tydligt till publiken.
  • rundgång inte uppstår.
OBS! Ovanstående gäller såväl lilla trubadurriggen i ett hörn på den lokala puben som stora PA:t till 12-mannabandet i idrottshallen.

Hur skapa bra liveljud?

För att skapa bra ljud behöver du bli medveten om allt som påverkar det slutliga ljudet, vad du kan förbättra och hur du gör det.

Några områden som är vanliga att inte lägga så stor tankemöda på, eller till och med nästan glömma bort. Det är bland annat vikten av att

  • rigga rätt
  • ta kontroll över scenljudet
  • minska risken för rundgång
  • minimera brum och andra störningar
  • trimma in ljudanläggningen på rätt sätt
  • göra en effektiv soundcheck
  • mixa bra under konserten.
  • Från Musikanter till Publik

    Många tror att allt går att fixa med mixerbordet men mixerbordet är bara en (1) (om än viktigt) del av ljud-kedjan mellan musikanterna och publiken.

    Från musikanter till publik är det många faktorer som påverkar hur det låter, där varje del är viktig för det slutliga ljudet.

    Genom att försöka förbättra varje del kan du uppnå ett mycket bättre ljud än om du bara jobbar med en enda del (som till exempel med bara mixerbordet).

    Ljud-kedjan

    Om du ser på ljudet som en kedja och tänker på ordspråket "ingen kedja är starkare än sin svagaste länk", så förstår du vad jag menar.

    För att veta vad du kan förbättra behöver du bli mer medveten om vilka länkar som ingår i kedjan från musikanter till publik.

    Du känner redan till de olika länkarna så poängen är att börja tänka på det som en kedja där varje länk har en förbättringspotential.

    Ingen ljud-kedja är starkare än sin svagaste länk ...

    Ingen ( ljud- ) kedja är starkare än sin svagaste länk ...

    1. musikanterna
    2. instrumenten
    3. Scenen  
      • akustiken
      • placeringen av ljudutrustningen
    4. ljudutrustningen  
      • före mixerbordet (t.ex. mikrofonerna)
      • mixerbordet
      • efter mixerbordet (t.ex. högtalarna)
    5. Lokalen  
      • akustiken
      • placeringen av ljudutrustningen
    6. Publiken

    Sträva efter att åtgärda problem så tidigt i ljudkedjan som möjligt och åtgärda dem så nära källan till problemet som möjligt. Exempelvis bör du hellre byta till nya strängar på en gitarr än att kompensera diskantförlusten i gamla strängar genom att addera diskant på mixerbordet.

    En del faktorer är förstås svårare att påverka än andra. Men ju bättre du känner till både möjligheter och begränsningar för varje faktor desto större chans har du att lyckas närma dig det perfekta liveljudet.

    När du känner till en faktors begränsningar behöver du inte lägga energi på att förändra något som är utanför din kontroll. Då kan du istället lägga fokus på möjligheterna och förbättra ljudet där det verkligen gör skillnad.

    Kännedom om möjligheter och begränsningar gör dig därför säkrare i din roll som ljudtekniker och din uppgift i att förmedla ett så bra ljud som möjligt från musikanter till publik.

    Boken Bästa Liveljudet - Vad du kan förbättra och Hur du gör det

    Boken Bästa Liveljudet ger dig min grundläggande filosofi och tanke bakom bra liveljud. Du kan lite grann eller ganska mycket om mixerbord och ljudanläggningar men vill veta hur du kramar ut det bästa ur dem. Ibland, eller ofta, har du problem med dåligt ljud, brum och rundgång. Du vill veta hur ordnar det bästa liveljudet för såväl publiken som för musikerna på scenen.

    Hans Nicklasson andra bok - Bästa Liveljudet

    Bästa Liveljudet vänder sig till ...

    • Musiker och band som sköter ljudet själva.
    • Musiklärare som ordnar konserter eller vill lära ut liveljud till sina elever.
    • Ljudtekniker som mixar alla mindre och halvstora band därute.
    • Blivande musiker och ljudtekniker på gymnasie-, folkhögskole- eller högskolenivå.

    Du är på ...

    • Nybörjarnivå
    • Hobbynivå
    • Halvprofessionell nivå
    • Utbildning.

    Boken finns som både som e-bok och tryckt bok.

    >