Bra Liveljud är viktigt för totalupplevelsen av en konsert. Närma dig det perfekta Liveljudet genom att förbättra varje länk i ljudkedjan, från musikant till publik. Mitt grundläggande budskap för ett bättre liveljud är att syna och förbättra alla länkar, istället för att försöka ordna allt med mixerbordet. Alla länkar i kedjan har förbättringspotential.
En gyllene regel är att försöka åtgärda problem med liveljudet så tidigt i ljudkedjan som möjligt. Om alla instrument låter bra i sig själva så blir det förstås mycket enklare att skapa bra ljud till publiken. Det låter självklart, men handen på hjärtat – hur ofta tänker du på instrumentens betydelse för PA-ljudet?
En gyllene regel är att åtgärda problem med liveljudet så tidigt i ljudkedjan som möjligt.
Som ljudtekniker kan du dämpa instrumentens sämre sidor och förstärka instrumentens bästa sidor, men du kan inte ta fram något ur instrumenten som inte finns där från början.
Gamla strängar på till exempel en elgitarr är mycket diskantfattiga. Det hjälper inte hur mycket du boostar diskanten på equalisern, det låter inte lika bra som med nya strängar i alla fall. Dessutom tillförs brus och fasvridning vid överdriven equalising.
Låter instrumenten bra i sig själva behöver du inte skruva ihjäl dig på equalisern och andra apparater. Det löser sällan problemen ändå. Men det räcker inte att instrumenten är bra i grunden, de behöver även färska delar såsom strängar, trumskinn, rörblad eller vad det nu kan vara. Dessutom behöver de vara väljusterade och stämda.
För dig som har elektriska instrument, effektpedaler och egen förstärkare gäller förstås att serva dem också, så de fungerar tillfredställande. Även glappande telekablar eller batterier på upphällningen kan sabotera ljudet och spelningen som helhet, helt i onödan. Det är enkla saker att kolla och fixa i förväg.
Huvudansvaret för instrument och dess tillhörande utrustning vilar oftast på dig som musikant, speciellt om det är ditt eget instrument och din utrustning, men ibland är scentekniker eller ljudtekniker ansvarig även för det. Ansvarsfördelningen bör ha klargjorts i god tid så det inte faller mellan stolarna och skapar onödig irritation. Finns inget uppgjort så bör du som ljudtekniker ta ett helhetsansvar för ljudet och tipsa musikanterna om vad som kan förbättras eller gå in och fixa det själv, om tid finns. Lugnast är förstås att vårda instrumentet mellan spelningarna istället för strax för en konsert.
Detta är på intet sätt några nyheter. Poängen är som sagt att se över varje länk i kedjan och förbättra var helst det är möjligt, så tidigt i kedjan som möjligt. Då kan du uppnå ett mycket bättre ljud än om du bara försöker fixa allt med mixerbordet.
I andra blogginlägg fortsätter vi att se vad du som musikant och ljudtekniker kan förbättra, för att närma dig det bästa liveljudet. Nästa gång kommer lokalen i fokus.
Liveljudsserien av Hans Nicklasson
Liveljudsserien är en serie e-böcker/pdf:er som visar hur du skapar det bästa liveljudet instrument för instrument.
Kommentera gärna! Eller läs andras kommentarer, här nedanför.