Vad du kan förbättra och hur du gör det, länk för länk i ljudkedjan:
- musikanterna
- musikinstrumenten
- mikrofonval och placering
- ljudutrustningen
- ljudutrustningens inställningar
- mixerbordets placering
- ljudteknikerns förmågor
- scenljudets styrka och kvalité
- monitorhögtalarnas placering
- FOH-högtalarnas placering
- lokalens akustik
- publiken
Bra Liveljud är viktigt för totalupplevelsen av en konsert. Närma dig det perfekta Liveljudet genom att förbättra varje länk i ljudkedjan, från musiker till publik. Alla länkar i kedjan har förbättringspotential. Mitt grundläggande budskap för ett bättre liveljud är att syna och förbättra alla länkar, istället för att försöka ordna allt med mixerbordet.
En gyllene regel är att försöka åtgärda ljudet så tidigt i ljudkedjan som möjligt. Om alla instrument låter bra i sig själva så blir det förstås mycket enklare att skapa bra ljud till publiken. Det låter självklart, men handen på hjärtat – hur ofta tänker du på instrumentens betydelse för PA-ljudet?
Som ljudtekniker kan du dämpa instrumentens sämre sidor och förstärka instrumentens bästa sidor, men du kan inte ta fram något ur instrumenten som inte finns där från början.
Gamla strängar på till exempel en gitarr är mycket diskantfattiga. Det hjälper inte hur mycket du boostar diskanten på equalizern, det låter inte lika bra som med nya strängar i alla fall. Dessutom tillförs brus och fasvridning vid överdriven equalizning.
Låter instrumenten bra i sig själva behöver du inte skruva ihjäl dig på equalizern och andra apparater. Det löser sällan problemen ändå. Men det räcker inte att instrumenten är bra i grunden, de behöver även färska delar såsom strängar, trumskinn, rörblad eller vad det nu kan vara. Dessutom behöver de vara väljusterade och stämda.
För dig som har elektriska instrument, effektpedaler och egen förstärkare gäller förstås att serva dem också, så de fungerar tillfredställande. Även glappande telekablar eller batterier på upphällningen kan sabotera ljudet och spelningen som helhet, helt i onödan. Det är enkla saker att kolla och fixa i förväg.
Huvudansvaret för instrument och dess tillhörande utrustning vilar oftast på dig som musikant, speciellt om det är ditt eget instrument och din utrustning, men ibland är scentekniker eller ljudtekniker ansvarig även för det. Ansvarsfördelningen bör ha klargjorts i god tid så det inte faller mellan stolarna och skapar onödig irritation. Finns inget uppgjort så bör du som ljudtekniker ta ett helhetsansvar för ljudet och tipsa musikanterna om vad som kan förbättras eller gå in och fixa det själv, om tid finns. Lugnast är förstås att vårda instrumentet mellan spelningarna istället för strax för en konsert.
Detta är på intet sätt några nyheter. Poängen är som sagt att se över varje länk i kedjan och förbättra var helst det är möjligt, så tidigt i kedjan som möjligt. Då kan du uppnå ett mycket bättre ljud än om du bara försöker fixa allt med mixerbordet. En annan gyllene regel är nämligen att åtgärda ljudet så nära orsaken till problemet som möjligt.
I kommande e-postutskick fortsätter vi att se vad du som musikant och ljudtekniker kan förbättra, för att närma dig det perfekta liveljudet. Nästa gång står mikrofonerna i fokus.
Kommentera gärna! Eller läs andras kommentarer, längst ned på sidan! | |
Var med och Skapa Bra Liveljud! Anmäl dig här (om du inte redan är med). | |
Om mig och böckerna om Liveljud |
|
![]() | ”Min mission är att sprida mina kunskaper och erfarenheter till alla sorters ljudtekniker och musiker om hur man skapar bra PA-ljud genom att förena tekniskt kunnande med känsla för ljudet och musiken.” Hans Nicklasson, Ljudtekniker och författare till … |
![]() | Bästa Liveljudet - Vad du kan förbättra och Hur du gör det Boken serverar dig författarens filosofi bakom det bästa liveljudet. Den passar dig som har musik och liveljud som en hobby och upp till mer eller mindre professionell nivå. 148 sidor. Mer Info och Beställning |
![]() | Jakten på det perfekta PA-ljudet – Bibeln om Liveljud För musiker som rattar sitt eget ljud. För utbildningar och självstudier. En handbok i Ljudteknik för dig som jobbar med PA-ljud. Om Ljudteknikern, Utrustning, Riggning och Mixning. 412 sidor + 3 Bonuskapitel On Line på köpet. Mer Info och Beställning |
Mer Resurser på Ljudteknikern.se |
|
![]() | Boken om LiveLjud av Jens Walther Lär dig liveljud från grunden. Du kanske är musiker som vill bredda ditt kunnande och begripa mer av vad liveljudteknikern pratar om? Eller du kanske vill gå hela vägen och bli liveljudtekniker själv? Oavsett vilket kommer du att ha stor nytta av Boken om liveljud. |
![]() | LivePaketet 2 böcker + 5 pdf:er + LED light + fri frakt = LivePaketet. Jakten på det Perfekta PA-ljudet – Bibeln om Liveljud. Plus ”Boken om Liveljud” av Jens Walther. Perfekt för dig som vill ha båda böckerna. |
![]() | Blogg om PA-ljud Ta del av mina bästa tips om hur du skapar bra PA-ljud Följ inlägg och kommentarer. Kommentera själv om du vill. Gratis medlemskap! |
![]() | Att välja Mixerbord – gratis pdf Att välja Mixerbord. Mina bästa råd gratis. Ladda ner en 10-sidig pdf-guide om Mixerbord. Tips till dig som vill köpa, hyra eller lära dig mer om mixerbord. |