Mikrofonens uppgift är att omvandla ljudvågor till elektriska ”vågor”. Det finns två mycket vanliga typer av mikrofoner som används både live och i studio:
- Dynamiska mikrofoner
- Kondensatormikrofoner
Dynamiska mikrofoner:
- kräver inte ström för att fungera.
- är relativt billiga.
- är slagtåliga.
- tål höga ljudtryck.
- är ”tröga”, långsamma.
- har begränsad frekvensupptagning i diskanten.
- lämnar förhållandevis svag signal.
Kondensatormikrofoner:
- kräver ström för att fungera, så kallad fantommatning.
- är relativt dyra.
- är ömtåliga.
- distar vid riktigt starka ljudtryck.
- är snabba.
- bredare frekvensområde, speciellt i diskanten.
- lämnar förhållandevis stark signal.
Några vanliga kondensatormikrofoner och dess vanligaste användningsområden:
- AKG 535 – akustiska instrument, kör
- AKG 391 – cymbaler, hi-hat, akustiska instrument
- Milab LC 25 – blås, kör
- AT 4050 – sång i studio
Innehållet i webbkursen och pdf:erna skyddas av upphovsrättslagen
Karaktäristik
Karaktäristiken, eller upptagningsområdet, beskriver inom vilket område mikrofonen tar upp ljud med starkast signal och med bredast frekvensområde. Det finns tre huvudtyper.
Du får tillgång till nedanstående. Gratiskonto Elevkonton Lärarkonto
Ett Socialt Media
Skolverkets kursplaner och kunskapskrav.
Skräddarsytt kursmaterial.
Lärarhandledning.
Färdiga provfrågor.
Betygsmatriser.
Pris:
Gratis!
Från 390 kr per elev och termin.
Från 2 475 kr per lärare och termin.
Proximity-effekten
Går du nära en riktad dynamisk mikrofon får du en kraftig bashöjning. Denna effekt utnyttjas ibland för att ge t.ex. pukor ett ”mustigare” sound. Proximity-effekten är tydligast med riktade, dynamiska mikrofoner. Kondensatormikrofoner har inte lika utpräglad proximity-effekt. En mikrofon, dynamisk eller kondensator, med rundupptagande karaktäristik ger mycket liten proximity-effekt.
Inställningar på mikrofoner
Ibland finns det vissa inställningar man kan göra direkt på mikrofonen. Vanliga kontroller är:
- Hipass – skär bort de lägsta frekvenserna där brum och annat lågfrekvent muller kan finnas. Används med fördel på alla instrument som inte har lågbas i sitt register.
- Pad – dämpar signalen med ett visst antal deciBel, t.ex. 10 dB. Bra om ljudkällan är väldigt stark.
- Karaktäristik – Du kan själv välja mikrofonens upptagningsområde. En bra regel är att fixa ljudet så nära ljudkällan som möjligt. Finns det kontroller på mikrofonen, använd dem istället för mixerbordets.
Det är naturligtvis viktigt att kolla mikrofonens inställningar eftersom de påverkar ljudet i väldigt hög grad.
Lineboxar
Elektriska instrument kan kopplas direkt till mixerbordet förutsatt att kabeln inte behöver vara längre än ca 10 m och att mixern har line-ingångar. Vid längre avstånd än 10 m eller om mixern inte har line-ingångar kopplar man in en linebox mellan instrumentet och mixerbordet. Lineboxen (kallas även DI-box) anpassar signalen till mikrofoningången. Lineboxar har ofta en pad (se ovan) och en s.k. ground lift (jordlyft). Ställ jordlyften i det läge som ger minst brum.
Innehållet i webbkursen och pdf:erna skyddas av upphovsrättslagen
Bra sida den här musmus!
Tack Lisa! Det var roligt att höra! 🙂