Hur uppstår rundgång?

Rundgång − det eviga problemet när du spelar live. Den smyger sig på, kommer med plötsliga avgrundstjut när du minst anar det, eller så tjuter det mest hela tiden. Musikerna tappar koncentrationen, publiken håller för öronen eller lämnar lokalen. Fokus tas från framträdandet. Förstå varför rundgång uppstår, förebygg och bemästra den. I en serie inlägg tar vi kontrollen över rundgångsproblematiken!

Rundgång uppstår när ljudet från högtalarna tas upp av mikrofonerna, förstärks genom PA:t går ut i högtalarna, tas upp av mikrofonerna … i en evig slinga. Då uppstår det karaktäristiska tjutande ljudet som kan få öronen att trilla av.

Rundgång uppstår alltså lättast när högtalarna är för nära mikrofonerna och/eller högtalare och mikrofoner är riktade mot varandra. Av detta följer att du kan minska risken för rundgång betydligt genom att placera högtalarna längre från mikrofonerna och rikta dem från varandra.

Alla frekvenser går inte runt samtidigt. Det är alltid en eller flera specifika frekvenser som ger rundgång. Det är lokalens resonansfrekvenser och PA-anläggnings "pucklar" i frekvenskurvan som kommer att gå runt först. Genom att jämna ut frekvenskurvan kan du alltså ha förhållandevis starkare volym och/eller ett större säkerhetsområde innan det går runt.

Sammanfattningsvis kan du alltså arbeta med avstånd, riktning och frekvensutjämning för att befria ditt PA-ljud från besvärande rundgångstjut. Hur det kan gå till i praktiken ska jag skriva mer om i kommande inlägg.

Mvh Ljudteknikern

PS Kolla in tidningen Studio-Live-Ljud-Special - Den mest heltäckande guiden för bra live-ljud DS

>