Modul 1 Lektion 1 – Mixerbordens principer och uppbyggnad Copy

Kursinfo Mixerbord Basic 1
Välkommen till din webbkurs! Här nedanför ser du alla moduler (ämnesområden) och lektioner som ingår i webbkursen.
När du gjort klar en lektion kan du markera den som klar genom att klicka på "Mark as completed" längs ner på respektive lektionssida. På så sätt kan du se vilka lektioner du har gjort och hur långt du har kommit.
 
- Som du kan se så innehåller kursen ett antal moduler. En modul är ett ämnesområde med ett antal lektioner i varje.
- Alla lektioner har text och bild, i några fall även video. Det finns även möjlighet att ställa frågor nedanför varje lektion och få svar av mig och/eller andra deltagare.
- Näst längst ner på varje sida finns det tillhörande frågor, ett quiz, att svara på, om du vill.
- Du kan göra lektionerna i den takt du vill. Du har tillgång till kursen i ett helt år. Nivån är lätt.

Mixerbordet kan sägas vara ljudanläggningens och studions hjärta. Alla signaler passerar förr eller senare genom det. Det är härifrån du bearbetar och mixar ljudet till en njutbar ljudbild.

En mixer i sin enklaste form består av ett antal ingångskanaler och de två utgångsmodulerna mastern och aux master. Ibland finns även ett antal subgrupper (vanligen 4 eller 8).

I daglig tal brukar man bara säga "kanaler" istället för ingångskanaler men här vill jag förtydliga att det handlar om att det är här ljudet (eller rättare sagt signalen) kommer in i mixern, till skillnad från utgångsmodulerna där signalerna går ut från mixern.

Grundprincip för publikljudet

Du kan ansluta till exempel en mikrofon eller ett instrument till varje ingångskanal på mixerbordet. På varje ingångskanal kan du "ställa in ljudet" och justera volymen för just det instrumentet eller rösten. Alla ingångskanalerna kan skickas (adresseras) till utgångsmodulen mastern där de blandas (mixas) med varandra. På mastern kan du justera totalvolymen. Till masterns uttag på baksidan eller ovansidan av mixerbordet ansluter du slutsteg (förstärkare) och högtalare för publikljudet.

Grundprincip för medhörningen

Musikanterna på scenen hör inte alltid så bra från publikhögtalarna därför brukar de ofta få egna (medhörnings-)högtalare (de kallas även för monitorer) som riktas in mot scenen mot de som spelar och sjunger. Volymen i medhörning sköts via aux sends på mixerbordet. Varje rad av aux sends på ingångskanalerna skickar ljudet vidare till en aux master (master aux send). Till aux masterns uttag ansluter du slutsteg (förstärkare) och högtalare för medhörningen. Du kan alltså skapa olika mixar som är oberoende av varandra: en mix för publiken och en eller flera mixar för de som spelar och sjunger på scenen.

Grundprincip för effekter

Många gånger uppstår ett behov av att lägga på en eller flera effekter. Två av de absolut vanligaste är efterklang (reverb) och eko (delay).

Effekter kan skapas av inbyggda (interna) eller externa effektprocessorer. Även här används aux sends (som för medhörningen). Aux send bestämmer här mängden effekt, på de kanaler du vill ha det. Det brukar finnas flera rader med aux sends så att du kan ha en eller flera (rader av aux sends) till medhörningen och en eller flera till effekterna.

Har du en extern effektprocessor ansluter du dess ingång till ett av aux masters uttag på mixerbordet. Effektprocessorns utgångar kopplar du in på en ledig ingångskanal.

Finns det en intern effektprocessor i mixerbordet finns det redan färdiga (och ofta valbara) signalvägar inuti mixerbordet för detta.

Aux sends kan verka lite komplicerat så jag återkommer om det här på sista lektionen i steg 1.

Grundprincip för subgrupperna

Det är inte alla mixerbord som har subgrupper. Subgrupper är ett slags undergrupper till mastern. Du kan skicka (adressera) en grupp av ingångskanalerna dit innan de når mastern. På så sätt kan du styra volymen på en flera ingångskanaler samtidigt med hjälp av subgruppsreglarna. Ponera att du har åtta mikrofoner på trummorna så kan du styra volymen på hela trumsetet med en subgruppsregel om du vill.


De olika modulerna på ett digotalt mixerbord.

 

Ett digitalt mixerbord

På bilden ser du ett digitalt mixerbord med 16 ingångskanaler i mono (1) och utgångsmodulen mastern (2.) Den regeln bestämmer vanligen totalvolymen till publiken.

På ingångskanalerna kan du bearbeta ljudet för varje kanal/instrument för sig (övre delen av mixerbordet).

Vid nummmer 3 ser du aux sends som är volym för medhörningen eller mängden effekt.

Ingångskanalerna samt utgångsmodulerna mastern och aux master utgör mixerns grundläggande delar.

Signalnivåmätarna (4.) visar antingen ingångsnivå för en enskild kanal eller utgångsnivån från mastern.


 

Mixerbordets uppbyggnad

 

Ett analogt mixerbord

  1. Ingångskanaler (kanaler)
  2. Utgångsmodulen mastern (mastern)
  3. Utgångsmodulen aux master (master aux sends)
  4. Subgrupper
  5. Effektprocessor
  6. Ingångar och utgångar
  7. Signalnivåmätare
  8. Hörlursutgång med volymkontroll

På bilden ser du ett litet analogt mixerbord med åtta ingångskanaler i mono längst till vänster (vita reglar), därefter följer två ingångskanaler i stereo (blå reglar) (1.) och utgångsmodulen mastern (2.) (de två röda reglarna längst till höger). De reglarna bestämmer vanligen totalvolymen till publiken. På ingångskanalerna kan du bearbeta ljudet för varje kanal/instrument för sig. Ingångskanalerna och mastern utgör mixerns grundläggande delar.

Ovanför det röda reglarna ser du tre blåa vridknappar (3). Det är utgångsmodulen aux sends. De bestämmer totalvolymen i medhörningen och hur mycket effekt (till exempel reverb) det ska vara totalt. I det här mixerbordet finns det en inbyggd effektprocessor (5.) som du kan skicka signal till men du kan också ansluta externa effektprocessorer via utgångarna på ovansidan (6.).

Till vänster om mastern sitter två subgrupper (4.)

Längst upp på bilden ser du några av mixerbordets alla ingångar (till vänster i bild) och utgångar (till höger i bild) (6.).

Signalnivåmätarna (7.) visar antingen ingångsnivå för en enskild kanal eller utgångsnivån från mastern. I hörlurar, som du kan ansluta vid punkt 8, kan du lyssna på den kanal du väljer eller på hela mixen i mastern. Vad som visas på signalnivåmätarna och vad som hörs i hörlurarna följs åt. Med hjälp av pfl-knappen som finns på varja kanal kan du välja just den kanalen istället för mastern. Mer om det på lektion #4.

Vanliga tillverkare av mixerbord

Det kan vara bra att känna till några av de största och vanligaste märkena på mixerbord. Det finns förstås fler än de på listan. Vill du nämna någon mer får du gärna lägga till den i kommentarfältet längst ner på sidan. Här följer sju tillverkare utan någon speciell ordning.

  • Soundcraft
  • Midas
  • Yamaha
  • Allen & Heath
  • Mackie
  • Behringer
  • Presonus

Kommande lektioner

I nästa modul "Mixerbordets delar" kommer jag att gå igenom olika ingångskanaler (mono, stereo och effektreturer) och de olika utgångsmodulerna: mastern, subgrupperna och aux sends, lite mer i detalj.

Lektion 3 kommer ägnas åt likheter och skillnader mellan analoga och digitala mixerbord. Även om det finns skillnader så gäller ovanstående principer för båda.

Nästa lektion kommer handla om de tre huvuduppgifter som alla mixerbord har. Att känna till dem och tänka i de banorna underlättar förståelsen för alla mixerbord.

 
©2024 Hans Nicklasson, Ljudteknikern.se
Innehållet i webbkursen och pdf:erna skyddas av upphovsrättslagen
 

Frågor till den här lektionen

Steg 1 - Lektion #1

Det finns inget tidsbegränsning och du kan göra om testet så många gånger du vill. Det rätta svaret visas direkt efter varje fråga.

 

Är det något i den här lektionen som är oklart eller som du inte förstår så säg till och fråga gärna här nedanför.

Jag försöker svara så fort jag hinner. Vill någon annan kursmedlem svara på en fråga så är det också fritt fram!
Beröm, något du saknar, stavfel, faktafel eller andra synpunkter på den här lektionen mottages tacksamt!
Logga ut
Redigera din profil
Till inloggningssidan

Print Friendly, PDF & Email
Ladda ner som pdf
Om du vill spara sidan som en pdf på din egen enhet och/eller skriva ut den så klickar du bara på pdf-ikonen här ovanför.
 
Dela på facebook
Dela på facebook
 
Copyright ©2024 Hans Nicklasson, Ljudteknikern.se
Innehållet i webbkursen och pdf:erna skyddas av upphovsrättslagen
>