Nackdelar med digitala mixerbord

digitalt-mixerbord

I förra inlägget diskuterade vi de digitala mixerbordens fördelar. Men allt har en baksida att acceptera och förhålla sig till.

Ett digitalt mixerbord har samma struktur och funktioner som ett analogt, skillnaden ligger i hur man kommer åt dem.

Alla kontroller är inte åtkomliga samtidigt, istället får man likt en dator bläddra sig fram i menyer och se vad man gör i en display.

Det kan upplevas som att det kräver en hög grad av koncentration för att hitta rätt bland alla inställningar. Något som kan lägga fokus på skruvandet istället för lyssnandet, till negativ gagn för ljudet. Andra, med god datorvana och som kanske har lärt sig mixa på ett digitalt bord från början, bläddrar sig snabbt, och till synes utan allt för stor ansträngning, fram till rätt meny.

I vilket fall som helst tycker jag att man kan säga att ett digitalt mixerbord generellt har en högre inlärningströskel än ett analogt bord. Att varje mixerbord har sitt eget operativsystem och gränssnitt gör inte saken enklare. Inget Windows här inte.

Det är också så att det är mer som kan vara fel inställt och mer som behöver konfigureras för att få det att göra som man vill.

Flexibilitetens styrka är också dess svaghet; ­ det kan vara allt men man måste veta vad man vill med det och kunna konfigurera det till respektive användningsområde eller inför olika typer av jobb.

Den drivna och ambitiöse användaren sitter hemma och programmerar in olika typer av jobb i förväg. Väl ute på fältet kallar han fram den konfiguration som passar bäst för det aktuella jobbet och startar därifrån. Har man noll koll sliter man istället sitt hår en halvtimme innan spelning, för att överhuvudtaget få ljud i mixern.

De digitala borden kan alltså ta lite längre tid att konfigurera upp och programmera som man vill ha dem, men när det väl är gjort så kan varje upprepning av en och samma föreställning bli enklare att köra.

Kommentera gärna!

/Ljudteknikern

PS. Här kan du lära dig mer om hur mixerbord funkar och hur du använder dem.

  • Jag har inte så stor erfarenhet av digitala mixerbord själv, har stött på ett någon gång i livesammanhang, själv jobbar jag med gamla analoga mixerbord, Dom digitala har ju inte funnits så länge på marknaden och jag är gammal :-). Jag tror att den största skillnaden ( förutom priset) är just inställningsmöjligheterna, att ha färdiga presets lagrade i bordet i olika sammanhang kan betyda en stor tidsbesparing framförallt då man jobbar med samma upplägg återkommande och vill ha samma sound. Det vore intressant att veta mer om funktioner och möjligheter i olika digitala bord.

    hälsningar
    Janne

  • Jag har använt ett digitalbord i skolan en gång och sedan på en lokal ljudfirma för att lära mig och det var ganska bra överskådligt. I båda fallen var det ett Yamaha LS-9 16 och 32 och mycket av det man behöver finns i framkant på skärmen, dvs EQ, Gate, Kompressor m.m. Sendarna/Auxarna har fysiska knappar och man styr med reglarna ifrån vilken kanal det ska till vilken send. Tycker jag verkar smidigt. Likadant om man ska skicka på reverb, då byter man bara lager så far reglarna ner och så kan man senda på så mycket reverb man vill på den kanalen genom att dra upp dennes regel.

  • Hur många ms latency ligger ett digitalt mixerbord på?
    En bra dator kan ju ligga runt 15ms…

  • Kan bara säga att jag inte riktigt håller med där. Har själv tillgång till en Presonus 24-4 och körde ett långgig där jag efter 4 dagar bytte ut Allen & Heath MixWizard mot presonus 24-4 och jag ångrade inget. hade typ suttit med den i kanske en timme. Okej jag ljuger lite jag körde presonusen som monitor bord sidan om Allen & Heath bordet i en dag innan, då den hade eq på auxarna till monitorerna.

    jag märkte snabbt att hela mitt arbetssätt blev annorlunda men i grunden var det samma saker. Jag körde på en festival i 8 dagar där jag hade ca 4 band om dagen på min scen och dessa band kunde variera från 2 till ett helt bigband på 30 pers. Presonus har till skillnad från tex yamaha inga flyttbara kanaler som kan ställa till det för en dvs under kanaler osv.. Den är rakt på sak, på varje kanal har jag tillgång till en 4 bands eq med Q och en gate/expander, en limiter, en variabel highpass en kompressor och på mastern kan jag asigna en master EQ. sedan har alla auxar samma saker den har 10 auxar.

    Jag kan bara säga att den förgylde min tid och den var lättjobbad trotts att jag inte var van vid den. Jag tror personligen att motståndet sitter nog mest i rädslan att inte förstå digitala mixerbord.

  • >