Mixerbordets ingångar och utgångar

På bilden ovan visas monokanalernas ingångar inom orange markering. Där syns mic in, line in, channnel insert och direct out. Den blå markeringen visar ingångarna för två stereokanaler. Den röda markeringen är master out, med master inserts strax ovanför. Den gröna markeringen är aux sends. Det omarkerade området visar ingångarna för fyra stereoreturer. Läs om de olika ingångarna och utgångarna nedan.

När du ska välja mixerbord är det bra att se över vilka in- och utgångar du behöver. Titta också efter vilken typ av kontakter den aktuella mixern har. Är du osäker på hur XLR, tele, RCA och alla andra kontakter ser ut så rekommenderar jag dig att titta på bilderna i kapitel 5 i Jakten på det perfekta PA-ljudet. Där kan du också läsa om vad de används till och hur kontakterna är lödade.

Mic in

Mickingångarna (mic in) kan vara av sorten XLR eller tele. XLR är att föredra. De glappar inte lika lätt och du kan använda ”vanlig” mickkabel (XLR-kontakter i båda ändar). Ett mixerbord med telekontakter för mikrofonerna kan inte ge fantommatning (ström) till kondensatormikrofoner eller aktiva line-boxar. Numera har oftast även mindre mixerbord XLR-kontakter till mickingångarna.

Line in

Line-ingångarna (line in) är oftast tele men på en del mindre mixerbord finns ibland RCA så att man kan ansluta cd-spelare m.m. med en vanlig RCA-kabel. Vill du kunna ansluta en vinylspelare direkt till mixerbordet behöver du en ingång med inbyggd RIAA-förstärkare som korrigerar vinylskivornas eq-kurva. Finns inte det måste du ha en extern RIAA-förstärkare mellan vinylspelaren och mixern.

Hur många Mic in och Line in och behöver du på ditt önskade mixerbord?

När du besvarat den frågan är du redo att ta dig an nästa fråga: Behöver du inserts på mixerbordets kanaler, eller inte.

Channel insert

Om du vill kunna ansluta en kompressor, gejt, extern equalizer eller effektprocessor på en kanal måste det finnas ett insert-uttag. Detta uttag är oftast av typen stereotele som har in- och utgång i samma kontakt.

Den här typen av uttag brukar kallas för brytjack eftersom den bryter den ordinarie signalvägen (genom kanalen) och låter signalen gå en annan väg (genom externa processorer).
Det kräver en speciell kabel kallad splitt-kabel eller y-kabel. Kabeln delar upp sig från sterotelekontakten till två monotelekontakter: en utgång - insert send, och en ingång - insert return.

Jag rekommenderar att skaffa ett mixerbord där det i alla fall finns inserts på några av kanalerna. Förr eller senare kommer du upptäcka fördelarna med att kunna koppla in en kompressor på en enskild kanal.

I kapitel 9 i Jakten på det perfekta PA-ljudet kan du läsa om vad kompressorn kan göra för dig och hur du använder den.

Direct out

Kanalerna på mixerbordet kan ha direct out också. De kan användas till exempel

  • vid inspelning av varje kanal för sig.
  • för att tappa signal till effektenheter.
  • för att styra dynamiska processorer med.
  • för att skicka signal till delar av mixern som inte kan nås internt.

Direct out är bra att ha men går att klara sig utan när du mixar liveljud. Ska du använda mixerbordet för flerkanalsinspelning behöver du direct out.

Master out

Master out (kallas även main out) kan vara av typen XLR eller tele. XLR är bättre och glappar mer sällan. På master out kommer ju den mix ut som normalt brukar användas till publikljudet. Det är förstås extra viktigt att det inte glappar där.

XLR är dessutom alltid en balanserad anslutning och en balanserad linje är mindre störningskänslig än en obalanserad. Tele kan vara både balanserad och obalanserad.

För att en linje ska vara balanserad krävs att både utgång, kabel och ingång är det. Det gäller alltså att ha koll på det om man använder tele här. Är det däremot XLR i båda ändar finns det ingen tvekan. Jag förespråkar alltså master out med XLR.

Master inserts, group inserts och aux inserts

Förutom inserts på kanalerna (channel inserts) så kan det finnas master inserts, group inserts och aux inserts. Det vill säga inserts på mastern, subgrupper Det är förstås bra om det finns inserts på samtliga av de här utgångarna men på små mixerbord får man vara glad om det finns master inserts.

Finns det master inserts så ger det möjlighet att koppla in till exempel en kompressor och/eller en equalizer på hela mixen. Finns det inserts på subgrupperna kan man påverka delar av en mix. Inserts på aux sends är ovanligare och återfinns vanligen bara på stora mixerbord. Här ges möjlighet att påverka de mixar som går till medhörning och effektprocessorer.

Min rekommendation är att spana efter mixerbord som har åtminstonde master inserts, det är klart användbart. Har mixern subgrupper bör det finnas inserts även där. Det är en del av idén med att subgruppera tycker jag. Inserts på aux sends är också bra att ha men det är så pass ovanligt på små och mellanstora mixerbord att man får klara sig utan det.

Om det inte finns master inserts eller aux inserts så går det att lösa inkopplingen av externa processorer genom att lägga dem mellan mixern och nästa enhet i signalkedjan.

I min bok Jakten på det perfekta PA-ljudet kan du läsa mer om hur du använder inserts på både ingångar och utgångar, eller hur du gör om det inte finns inserts när du behöver dem. Se sid 42-44, 49, 79, 94 och 108-109.

Aux sends

Aux sends (tappningarnas utgångar) är oftast av sorten tele på små och medelstora mixerbord. Större bord har XLR ibland. Resonemanget om balanserat och obalanserat när det gäller master out ovan, gäller förstås aux sends också men här får man ofta leva med att det är tele.

Tele är vanligt för aux sends, antagligen för att hålla kostnaderna nere. Utrymmet på mixern har också betydelse: tele tar mindre plats än XLR. För post aux sends, som går till processorer nära mixern, har det mindre betydelse om anslutningen är balanserad eller obalanserad, än om det handlar om längre avstånd – som till exempel från pre aux sends till medhörningen.

Vill du lära dig att jobba med både analoga och digitala mixerbord på ett enkelt men kraftfullt sätt?

Är du bekant med analoga mixerbord och funderar på att gå över till digitala? Vill du veta fördelar och nackdelar med analoga och digitala mixerbord? Trenden är digital men framtiden kommer fortsätta att vara både och. Vill du lära dig att jobba med både analoga och digitala mixerbord på ett enkelt men kraftfullt sätt? Då är det här kurserna för dig:

Mixerbord Basic Steg 1 - En Webbkurs

Vill du ha bättre ljud på spelningarna och på inspelningarna? Vill du veta hur ditt mixerbord funkar? Vill du bli säkrare på hur du gör oavsett vad det är för mixerbord?

Webbkursen Mixerbord Basic Steg 1 visar dig mixerbordens grundläggande principer och huvuduppgifter. Med förståelse för mixerbordens gemensamma grunder och principer kan du ta ditt kunnande och därmed ditt ljud ett steg längre. Här får du förståelse för alla mixerbord — såväl analoga som digitala, oavsett storlek.


Mixerbord Basic Steg 2 - En Webbkurs

Vill du ha bra ljud, både live och i studion? Vill du kunna både analoga och digitala mixerbord? Vill du bli vän med alla mixerbord oavsett storlek?

Webbkursen Mixerbord Basic Steg 2 visar dig vad alla knappar gör och hur du använder dem för att få bra ljud. Med de kunskaper du får i den här webbkursen kan du sätta dig in i vilket mixerbord som helst inom 10-15 minuter.


Webbkursen Mixerbord Avancerad

Mixar du ljud åt olika band? Eller sköter ni i bandet ljudet själva? Då kan du säkert en del redan men du vill kanske kunna mer?

Webbkursen Mixerbord Avancerad går på djupet med både digitala och analoga mixerbord. För ett bättre ljud.


  • >