Förra veckan konstaterade vi att Bra Liveljud ÄR viktigt för totalupplevelsen av en konsert. Men från musikanter till publik är det många faktorer som påverkar hur det låter. Varje del är viktig för det slutliga ljudet. Genom att försöka förbättra varje del kan du uppnå ett mycket bättre ljud än om du bara jobbar med en enda del (som till exempel med bara mixerbordet).
Om du ser på ljudet som en kedja och tänker på ordspråket, ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, så förstår du vad jag menar. Men för att veta vad du kan förbättra behöver du bli mer medveten om vilka länkar som ingår i kedjan från musikanter till publik. Du känner redan till de olika länkarna så poängen är att börja tänka på det som en kedja där varje länk har en förbättringspotential.
Ljudkedjan
- musikanterna
- instrumenten
- mikrofonval och placering
- ljudutrustningen
- ljudutrustningens inställningar
- mixerbordets placering
- ljudteknikerns förmågor
- scenljudets styrka och kvalité
- monitorhögtalarnas placering
- FOH-högtalarnas placering
- lokalens akustik
- publiken
Sträva efter att åtgärda problem så tidigt i kedjan som möjligt och att åtgärda dem så nära källan till problemet som möjligt. Exempelvis bör du hellre byta till nya strängar på en gitarr än att kompensera diskantförlusten i gamla strängar genom att addera diskant på mixerbordet.
En del faktorer är förstås svårare att påverka än andra. Men ju bättre du känner till både möjligheter och begränsningar för varje faktor desto större chans har du att lyckas närma dig det perfekta liveljudet.
När du känner till en faktors begränsningar behöver du inte lägga energi på att förändra något som är utanför din kontroll. Då kan du istället lägga fokus på möjligheterna och förbättra ljudet där det verkligen gör skillnad.
Kännedom om möjligheter och begränsningar gör dig därför säkrare i din roll som ljudtekniker och din uppgift i att förmedla ett så bra ljud som möjligt från musikanter till publiken.
I kommande e-postutskick ska jag berätta hur du enkelt kan förbättra varje länk i ljudkedjan och komma närmare och närmare det perfekta liveljudet.
Kommentera gärna! Eller läs andras kommentarer, längst ned på sidan! | |
Var med och Skapa Bra Liveljud! Anmäl dig här (om du inte redan är med). | |
Om mig och böckerna om Liveljud |
|
![]() | ”Min mission är att sprida mina kunskaper och erfarenheter till alla sorters ljudtekniker och musiker om hur man skapar bra PA-ljud genom att förena tekniskt kunnande med känsla för ljudet och musiken.” Hans Nicklasson, Ljudtekniker och författare till … |
![]() | Bästa Liveljudet - Vad du kan förbättra och Hur du gör det Boken serverar dig författarens filosofi bakom det bästa liveljudet. Den passar dig som har musik och liveljud som en hobby och upp till mer eller mindre professionell nivå. 148 sidor. Mer Info och Beställning |
![]() | Jakten på det perfekta PA-ljudet – Bibeln om Liveljud För musiker som rattar sitt eget ljud. För utbildningar och självstudier. En handbok i Ljudteknik för dig som jobbar med PA-ljud. Om Ljudteknikern, Utrustning, Riggning och Mixning. 412 sidor + 3 Bonuskapitel On Line på köpet. Mer Info och Beställning |
Mer Resurser på Ljudteknikern.se |
|
![]() | Boken om LiveLjud av Jens Walther Lär dig liveljud från grunden. Du kanske är musiker som vill bredda ditt kunnande och begripa mer av vad liveljudteknikern pratar om? Eller du kanske vill gå hela vägen och bli liveljudtekniker själv? Oavsett vilket kommer du att ha stor nytta av Boken om liveljud. |
![]() | LivePaketet 2 böcker + 5 pdf:er + LED light + fri frakt = LivePaketet. Jakten på det Perfekta PA-ljudet – Bibeln om Liveljud. Plus ”Boken om Liveljud” av Jens Walther. Perfekt för dig som vill ha båda böckerna. |
![]() | Blogg om PA-ljud Ta del av mina bästa tips om hur du skapar bra PA-ljud Följ inlägg och kommentarer. Kommentera själv om du vill. Gratis medlemskap! |
![]() | Att välja Mixerbord – gratis pdf Att välja Mixerbord. Mina bästa råd gratis. Ladda ner en 10-sidig pdf-guide om Mixerbord. Tips till dig som vill köpa, hyra eller lära dig mer om mixerbord. |
Gitarrister kan ställa till med problem (i god vilja) när man vill sätta rätt ljud. Extra lök på laxen blir det om de är två eller fler i samma band 🙂 (Mycket bas och diskant pådraget så midlen kompenseras med hög volym, det låter skit bra i repan men inte tillsammans med flera som konkurrerar i frekvens).
Jag använder oftast Sennheiser E906 så ja kan hi-passa bort basen i ”dansbandsmattorna” vid källan som annars ofta läker igenom både Yamaha och Midas preamps hur hårt man än skär. ”Diskanten i vadenkompenseringen” brukar elimineras effektivt med att rikta stärken från sidan snett uppåt som en monitor , det ger oftast vansinnigt mycket lägre scenljud och överdiskant-orgien minskas.
Tycker också att man ska vara vaksam som ljudtekniker när man kör linjekälla (Line array). Våglängds fenomenen i linjekälla kan få mid/hig att slå extremt hårt på olika avstånd i publikutrymmet beroende hur configen ser ut, temperatur, luftfuktighet mm. Ett tips är att slänga ett extra öga på 2-5,3 kHz
1). när du projekterar ljudsättningen och riggningen, var noggrann samt kolla så den blivit satt i verkligheten
2). Extrakolla när du brusar in så du har koll för det behövs extremt lite, går mycket fort och kan bli plågsamt på vissa ställen i publiken medans du är helt ovetande. Det kan räcka med lite lägre temperatur, ändrad luftfuktighet som du kompenserar från mixplats, sen händer något annat 20 m från dig
Önskelista
1. bas och diskant potentiometrar som fungerar moturs på gitarrförstärkare
2. skattereduktion för gitarrister med färre än 4 effektpedaler
🙂
man ska inte glömma placeringen och riktningen av musikanternas förstärkare. En gitarrförstärkare låter bäst för gitarristen när hen spelar med förstärkaren riktad mot knän och vader , men publiken får då lyssna till en ”stråle” av diskant som är helt onjutbar. Jag brukar försöka få gitarristerna att vrida in stärkaren så att den inte slår ut i publiken, jag har funderat på att bygga några dämpskärmar att ställa en bit framför stärkaren, då kan man spela starkare och dra nytta av cone breakups etc utan att det drabbar oskyldiga.