Ett upplägg vi har använt med framgång är att låta eleverna bli låtskrivare/artister och göra en egen musikproduktion från början till slut.
Eleverna upplever ofta detta upplägg som mycket stimulerande och roligt.
I de olika stegen får de automatiskt med sig alla delar av det centrala innehållet för kurserna.
Dessutom kan man med lätthet integrera "det entreprenöriella lärandet" som numera ska genomsyra all undervisning. (Öppnas i ett nytt fönster/sida.)
Upplägget ger också lätt möjlighet till olika typer av i förväg uttalade examinationsuppgifter som underlag för kunskapsbedömningen.
©2024 Hans Nicklasson, Ljudteknikern.seInnehållet i webbkursen och pdf:erna skyddas av upphovsrättslagen
Detta upplägg går att använda för både Musikproduktion 1 och 2. Det är bara att styra uppgifterna efter det centrala innehållet i kursplanerna, samt göra uppgifterna lite mer avancerade i Musikproduktion 2.
Eleverna får gå igenom de olika stegen:
- Komponera (gärna ihop med till exempel kursen "Arrangering och komposition").
- Spela in, mixa och mastra sitt/sina alster.
- Skydda musiken (upphovsrätt).
- Marknadsföra sin musik och sig själva som artister.
- Sprida sin musik.
- Genomföra livespelningar.
[Kommentera]