Kurskod: MUSMUS01
Kunskapskraven i betygsmatrisen nedan är hämtade från Skolverkets kursplan.
Det är kunskapskraven som ska användas vid betygsättningen. (Ämnets syfte och centrala innehåll ska alltså inte användas för det ändamålet.)
Kunskapsaspekter | ||||
---|---|---|---|---|
1.01 | Bearbetning och teknisk hantering av analoga och digitala signaler. | Eleven bearbetar såväl analoga som digitala signaler och hanterar teknik för det med tillfredsställande resultat. | Samma som för betyget E. | Samma som för betyget E. |
1.02 | Egenskaper hos medium som används för att sprida musik. | Eleven beskriver grundläggande egenskaper hos något medium som vanligen används för att sprida musik. | Eleven beskriver grundläggande egenskaper hos några medier som vanligen används för att sprida musik. | Eleven beskriver grundläggande egenskaper hos flera medium som vanligen används för att sprida musik. |
1.03 | Välja och koppla ihop ljudteknik för scenbruk samt utföra ljuddesign. | Eleven kopplar ihop och styr en given enkel ljudteknik för scenbruk och utför en ljuddesign i samråd med handledare. | Eleven väljer, kopplar ihop och styr en sammansatt ljudteknik för scenbruk och utför en ljuddesign efter samråd med handledare. | Samma som för betyget C. |
1.04 | Beskriva inspelningstekniker, hantera inspelningsutrustning och dra slutsatser som påverkar resultatet. | Eleven beskriver översiktligt någon inspelningsteknik, hanterar inspelningsutrustning i styrda situationer och drar enkla slutsatser om faktorer som påverkar det ljudtekniska resultatet. | Eleven beskriver uförligt några inspelningstekniker, hanterar inspelningsutrustning i styrda situationer och drar välgrundade slutsatser om faktorer som påverkar det ljudtekniska resultatet. | Eleven beskriver utförligt och nyanserat flera inspelningstekniker, väljer och hanterar inspelningsutrustning i fria situationer och drar välgrundade och nyansanserade slutsatser om faktorer som påverkar det ljudtekniska resultatet. Dessutom förutser eleven svårigheter och anpassar sig för att utveckla resultatet. |
1.05 | Akustik och ljudlära. | Eleven redogör översiktligt för och använder något grundläggande begrepp för rumsakustik och ljudlära samt redogör översiktligt för rumsakustiska förutsättningar i någon känd musikmiljö. | Eleven redogör utförligt för och använder några grundläggande begrepp för rumsakustik och ljudlära samt redogör utförligt för rumsakustiska förutsättningar i några kända musikmiljöer. | Eleven redogör utförligt och nyanserat för och använder flera grundläggande begrepp för rumsakustik och ljudlära samt redogör utförligt och nyanserat för rumsakustiska förutsättningar i flera kända musikmiljöer. |
1.06 | Planera och genomföra en musikproduktion. | Eleven planerar och genomför en musikproduktion i samarbete med andra, och resultatet är tillfredsställande. | Eleven planerar och genomför en musikproduktion i samarbete med andra, och resultatet är tillfredsställande. Dessutom tar eleven något initiativ som utvecklar resultatet. | Eleven planerar och genomför en musikproduktion i samarbete med andra och resultatet är tillfredsställande. Dessutom tar eleven några initiativ som utvecklar resultatet. |
1.07 | Konstnärligt uttryck. | Eleven uppvisar ett visst konstnärligt uttryck. | Eleven uppvisar ett konstnärligt uttryck. | Eleven uppvisar ett gott konstnärligt uttryck. |
1.08 | Upphovsrätt avseende konstnärliga verk. | Eleven redogör översiktligt för upphovsrätt för konstnärliga verk ... | Eleven redogör utförligt för upphovsrätt för konstnärliga verk ... | Eleven redogör utförligt och nyanserat för upphovsrätt för konstnärliga verk ... |
1.09 | Arbetsmiljö vid musikproduktion. | ... och beskriver översiktligt någon viktig förutsättning för en säker arbetsmiljö vid musikproduktion. | ... och identifierar och beskriver utförligt några viktiga förutsättningar för en säker arbetsmiljö vid musikproduktion. | ... och identifierar och beskriver utförligt och nyanserat några viktiga förutsättningar för en säker arbetsmiljö vid musikproduktion samt ger förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön vid musikproduktion. |
1.10 | Bedömning av den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Samma som för betyget E. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Skillnader mellan de olika betygsnivåerna här ovanför har markerats i fetstil.
När det inte finns kunskapskrav för alla betygsnivåer
Notera att:
- 1.01 har samma kunskapskrav för alla betygsnivåer.
- 1.03 har samma kunskapskrav för betyget C och A.
- 1.10 har samma kunskapskrav för betyget E och C.
Eleven kan inte få högre betyg i den aktuella aspekten än det finns kunskapskrav för.
Men den aspekten ska inte räknas till elevens nackdel om eleven är aktuell för ett D eller B enligt nedan.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.