Min mission är att dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter till alla sorters ljudtekniker och musiker. Jag vill att mina 20 år som ljudtekniker, lärare och skribent ska komma till nytta för alla som spelar och mixar live.
Bästa Liveljudet är sammansatt av det bästa från mina artiklar, skrifter, blogginlägg, meningar och stycken från min första bok Jakten på det perfekta PA-ljudet, samt en hel del nyskrivet material. Texterna är noggrant redigerade, omformulerade och omskrivna och som sagt till stora delar nyskrivna. Allt för att boken ska bilda en väl sammanhållen enhet med en tydlig och pedagogisk linje.
För dig som har läst allt eller delar av det jag tidigare skrivit kommer kanske bokens innehåll att kännas bekant. Kanske har du en hel del egna kunskaper och erfarenheter av liveljud. I så fall är det bara bra. Då är du redan på väg till det bästa liveljudet. Andra har kanske en längre väg att gå. Oavsett vilket är det min förhoppning att den här boken jämnar och rätar ut vägen för dig och får dig att undvika de värsta fallgroparna längs vägen.
Jag har lagt stor vikt vid att hitta ett naturligt och tillika pedagogiskt flöde för innehållet. Resultatet har blivit att boken följer ljudet från musiker till publik. Boken tar därför upp vanliga problem och svårigheter i den ordning och de sammanhang de kan tänkas uppstå, tätt följt av lösningarna på dem.
Jag tar upp filosofin och tänket bakom bra liveljud snarare än vad alla knappar och rattar är till för. Mitt grundläggande budskap för ett bättre liveljud är att syna och förbättra så många länkar som möjligt, istället för att försöka ordna allt med mixerbordet.
I boken identifierar jag ett antal områden som går att förbättra och hur du gör det. Några exempel på områden med förbättringspotential är: instrumenten, akustiken, ljudanläggningen, ljudteknikern, riggningen, grundinställningarna, soundcheck och mixningen.
Tack för du tog dig tid att läsa förordet. Jag hoppas och tror att boken blir till nytta för dig.
Hans Nicklasson, Utsikten den 19 juni 2014